Wanna be photogenic???

5 steps to be photogenic... so lepas ni bertambah la rakan-rakan model aku. Haha :)

Step 1

Bila nk bergambar, panjangkan leher anda ke arah cameraman yg sedang memegang camera. Tapi jgn sesekali mendongak lebih-lebih. Sebab nanti akan menyerlahkan lg double chin @ dagu berlipat yang sedia terserlah itu. Satu sebab lagi anda dilarang mendongak berlebihan ialah potensi untuk kepanjangan bulu hidung tertangkap dek lensa camera yang akhirnya boleh menjadi bahan gurauan yang tidak berkesudahan. Isi penting di sini sebenarnya, panjangkan leher sambil menunduk sedikit. Gambar akan bertambah cun.

Step 2
Justify Full
Kalau bergambar sambil berdiri, gunakanlah hanya satu kaki untuk menampung berat badan anda. Sesungguhnya posisi badan sangat lah menarik sekiranya anda menumpukan badan yang berat ke satu pusat sahaja. Kalau anda nak lagi kreatif, pose la gaya-gaya Paris Hilton. Kalau anda tidak pernah mengenali gaya pose Paris Hilton, sila lah google. Sekiranya anda mengagih-agihkan berat anda, nescaya anda akan kelihatan kaku, tidak cool dan of course tidak fotogenic.

Step 3

Belajarlah mengawal emosi. Jika anda bijak mengawal emosi, gambar yang asalnya hudoh boleh menjadi cantik. Even kalo sebelum tu anda gadoh-gadoh dengan someone, anda perlu kelihatan gembira gila ketika bergambar. Sekiranya anda berminat untuk menjadi model sambilan, anda harus ingat bahawa ini adalah kriteria yang penting. Kadang-kadang mood tengah happy, tapi kena bergambar muka monyok macam tonyok. So kena la tetiba bertukar sedih. Ini maybe tahap yang paling susah untuk merangkul gelaran photogenic sejati.

Step 4

Org selalu akan cakap, "Say cheese!!" Tapi adalah diingatkan bahawa cheese yg besar-besar sebenarnya akan memperlihatkan lagi fishball yang sedia ada. So senyum 3/4 sudah memadai. Lagi pun, kalo senyum lebar sangat, nanti diameter mata akan mengecil dan mata anda akan menjadi sepet. Senyum sikit-sikit juga boleh menyembunyikan gigi yang oversize. Ahaks! Cool kan?

Step 5

Finally never look directly at the lens - ALWAYS, look slightly ABOVE the lens. Mungkin anda fikir kesannya tidak lah obvious. Kalau tak percaya, cuba lah sendiri. Tapi ini tidak termasuk untuk kategori gambar retarded dan jangan lah pulak anda menjulingkan mata. Buruk benor jadinya. Untuk suka-suki boleh la. Photogenic??? Nah~

K lah, saya sudah mengantuk...Zzzzz






7 comments:

jera said...

step 4 : dem! nk selit jgk tu. ckp nk buat post yg neutral. haiiish.

step 5 : mknanya kena tgk kt rambut or kepala (bg photographer yg botaks) cameraman tu ah? hmm...

tashalala said...

eh..step 4 n 5...direct hit weyh! hahaha.. fishball n julingness.. huerm... XD

Feezah Hanimoon said...

jera n tasha..

ni aku amk step yg aku google. kira isi penteing dia mmg neutral la. cuma aku olah sikit2. hehe... ini bermakna aku sentiasa mengingati hampa. ahaks!

step 5 ni nk bg gambar kita seolah-olah tgk directly depan la kot. ntah...aku pon x sure function dia. sapa x thn flash orait kena buat mcm ni la.

Saya mmg photogenic sejak kecil said...

saya dah amalkan semua step ni sejak kecil lagi

Feezah Hanimoon said...

ouh..siapakan yg mengaku photogenic ini?? haha...setahu saya, blum ada lagi kenalan yg photogenic~

feemitidee said...

ntah nyer tu. sapa la minah persan tu eh moon? ntah ape2 ntah!

Feezah Hanimoon said...

eleh ecah...cover2 plak.ngaku ja la~ huhu:p