Remember when we talked about boys? Sorry friend, go and find your true love. I found mind. So I have to let you go.



Banyak dah terjadi. Tak kisah dalam drama atau realiti. Tapi dalam drama tok sah citer la. Yang realiti ni kita kena kaji. Ada sesape sini yang rasa dipinggirkan best friend sendiri lepas diorang dah kapel? Or ada sesape yang pernah meminggirkan best friend sendiri?

Aku pon pernah menyaksikan kes macam ni berlaku. Ada yang depan mata, ada yang kat ekor-ekor je. Selalu jadi kalau best friends berlainan jantina. Lepas kapel, partner dah tak bagi contact dengan best friend sebab cemburu or.....ok. Mostly memang sebab jeles. 

Kadang-kadang aku kesian jugak kat yang terpinggir tu. Dulu masa susah duka lara, semua perkara sedih kau share ngan dia. Kucing mati digilis, anak hamster mati dimakan emaknya, tudung awning jadi pentagon lepas masuk mesin basuh, dan macam-macam lagi. Kau menangis seribu malam sampai berjejehan taik telinga yang mendengar. lols.

At last, bila dah dapat kekasih hati, walau baru seminggu. kau dah lupakan best friend yang dari dulu sampai sekarang setia bergayut tepon ngan kau. Fine, mungkin kau tak lupa and kau terpaksa buat-buat lupa sebab dah ada komitmen lain. Orang macam kau hanya akan bernasib baik kalau langit itu sentiasa cerah.

Dari perspektif bertentangan, aku sendiri paham yang kalau dah cinta separuh nyawa tu, memang la air mutlak sebaldi pon kau sanggup tadahkan. Feeling tu lain...friendship and love memang berlainan. Kekasih boleh jadi kawan. Tapi kawan tak boleh jadi kekasih. 

Rileks.....Pada pandangan aku, yang kes in love with your best friend tu tak yah nak propa sangat la. Memang awal-awal kau dah syiok habis kat dia kan? So relationship kau ni sebenanrnya start dengan crush, bukan kawan. 

So, sebab apa kau akhirnya sanggup meminggirkan best friend sendiri? Hmm..walaupon pahit, tapi aku rasa la kan....kau pikir, antara kekasih dan sahabat, kekasih hanya satu, sahabat silih berganti. Maksud aku, antara dua tu, kau tak sanggup hilang kekasih. Tapi tak kisah hilang sahabat. 

Sebab love is irresistible. Pernah kau dengar friendship is irresistible? Selalu aku dengar best friend yang terpinggir ni argue, diorang dah kenal 10 tahun lepas, tapi bila dah kapel, senang-senang je tak appreciate the long built friendship. Dah macam budak sekolah dah aku tengok. Gaduh senior ngan junior. Haha.

Actually, normal la jeles tu. Aku rasa masalah ni kurang sket kalau best friends ni masing-masing ada partner. Yang rumit tu kalau sorang dah jumpa cinta hati, sorang lagi masih lonely. Hmm..aku tak maksudkan lonely tu kau berteleku kat bucu dinding sepanjang hari. Mungkin perkataan yang sesuai ialah empty. Bukan? Fine. Fill in the blank yourself.

Cinta memerlukan pengorbanan. Mungkin salah satu yang dimaksudkan ialah mengorbankan persahabatan. Tapi kalau kau multitasking, pandai maintain, takde hal lah. Nak pasang 4 pon boleh. Haha. 

Buat sahabat yang terkorban, jangan la merajuk panjang. Mungkin kau masih tak paham. Suatu masa nanti kau akan buat perkara yang sama kalau berada dalam situasi ni nanti. Sebab kenapa kau sanggup ketepikan best friend sendiri, memang tak boleh nak explain. 

Ketepikan tu maksudnya bukan nyahkan jauh-jauh. Mungkin dulu seminggu jumpa 7 kali, sekarang 2 kali. Dulu gayut sehari 5 jam, sekarang 5 minit. Macam tu la. Aku pon seorang kawan. Aku pon paham role aku sebagai kawan. Kawan kan peneman dikala susah dan senang. 

So sekarang bila dah jadi camni, diorang dah jumpa peneman dikala senang, kau get ready la untuk meneman dikala susah. Tak ke job load kau dah reduced? Dulu susah senang. Sekarang susah je. Haha. 



eh...tetiba. haha.