Mistikus

Assalamualaikum ibu dan bapak sekalian...sudah lama nggak ketemuin ya. Aku baru pulang dari Jawa Barat, Bandung. Seronok ya sopping di sana. Barangnya murah-murah. Bisa lagi kok aku terbang ke sana. Moga-moga panjang umurnya (^_^)

Tapi sore ini aku nggak mau menceritakan soal itu. Karena sudah pasti kalian bisa aja membacanya merata-rata. Maaf ya..pokoknya aku dan keluarga itu habis berbelanja hampir 15 juta IDR. Pulangnya udah jatuh meskin. Haihhh..

Off mood bercuti. Now lets get back to serious business. 

Mengikut cerita parents aku, masa tu kitorang tinggal kat taiping, di suatu petang aku duduk kat depan rumah meraung melalak-lalak macam kena sampuk. Mama cerita time tu mulut aku asik sebut, "Ada mata merah atas bumbung!" sambil nangis keluar hingus hijau semua. Rasanya umur aku dalam 3-4 tahun camtu. Sampai sekarang aku tak ingat pon kejadian tu. Tapi parents aku selalu ulang cerita ni. 

Masa aku tadika, time tu dah pindah Perlis. Balik kampung biasa la budak-budak mesti ngan kazen semua. Orang tua-tua cakap jangan suka sangat, nanti malam ngigau. Mengikut cerita papa, memang betul pon aku kuat ngigau. Tapi pesen lain sket. Aku jenis yang dari terbaring tu tetibe bangun duduk, pastu panggil-panggil nama orang. Pastu papa akan tepuk belakang, usap-usap sket supaya aku baring dan tido balik. Korang pernah jumpa tak spesis yang sama? 

Waktu aku darjah 6, lepas kelas tambahan untuk budak UPSR, aku and the geng lepak dalam kelas sembang-sembang. Selalu kitorang main galah panjang. Tapi hari tu terlayan plak dengan cerita seram. Lepas sorang, sorang bukak cerita. Aku budak umo 12 tahun macam takde cerita sangat. Pelik betul kawan aku yang lain semua banyak story. Time tu aku duduk mengadap pintu kelas depan. Masa tu memang dah naik seram la. Tetibe aku ternampak selendang kaler oren melayang kat tingkap. Kelas tu kelas hujung. So memang takde orang nak lalu sangat. Apatah lagi dah lewat petang. Dah lama sket tu baru aku cakap,"Eh..tadi kat tingkap tu apa?" Ah sudah...

Masa aku tingkatan 5 plak kat gopeng. Budak nak SPM dibenarkan stay up sampai pukul 2 pagi. So lepas balik study tu aku lalu kat port study dormmate aku. Dia kelas lain. Port study diorang memang kat laluan tu. Then dia cakap malam ni tak naik tido kat bilik. So aku pon naik la ke tingkat 3 dengan dak kelas sorang tu. Dia dorm sebelah. Masa sampai luar dorm aku tengok cerah lagi ada lampu study. Eksaited la sebab ingat adik dorm tak tido lagi. Diorang tak dibenarkan stay up sebenarnya. Pastu masuk dorm rupanya semua dah tido. Suis lampu study plak kat hujung penjuru bilik. So aku letak beg atas katil, terus la menonong nak tutup lampu tu. Pusing je nak patah balik ke katil, hmmmmmm....ape benda tu. 

Menapak selangkah ke depan. Hampir jelas. Langkah setapak lagi. Positif! Pakai baju kurung, rambut pendek sama, berdiri tepi katil opposite, muka pucat biru. Dalam hati, "Bukan ke aku jumpe kau kat bawah tadi?" Deym. Terus aku boom atas katil. Malam tu dengan jubah aku tido. Esok dak dorm gerak pagi nak pegi sekolah, masing-masing pelik aku tido macam tu. Aku pon cerita la dalam nada yang agak control. Dah tu pegi mandi. Aku masuk dorm nak siap-siap, Dayah datang kat aku dengan cemasnya. Mau tak..serupa kot. 

Kat GMI masa aku foundation dulu. Last kejadian kena tindih yang aku ingat. Esoknya aku cerita kat roommate. Rupanya malam tu pon dia dalam separa sedar, tak sure mimpi or apa, dia cakap nampak something duduk atas kipas. Dah la dia memang tido katil atas. So dengan keadaan bilik yang sempit tu, memang beberapa jengkal je jarak. 

Kat German pon ada...tapi cukup la kot aku cerita. Sebabnya dah sampai masa untuk bersenam. Jom kuruskan badan!






No comments: