Scary Mary

People who knows me just recently...I mean since the last 10 years, may not expect that I was too afraid of darkness. 

Suatu masa dulu, nak masuk bilik pon tunggu adik. Padahal suis lampu hanyalah satu perempat depa. Meaning badan tak payah masuk pon, hulur tangan je dah boleh petik suis. Aku rasa dulu aku ni sangat imaginatif. Kalau yang positif takpe jugak. Ni imagine tetibe hulur tangan pastu terpegang benda lain. Tu yang sampai ke sudah tunggu adik aku yang kemetot tu petik suis. Kalau waktu lepas sahur seksanyaaaa...mata ngantuk tapi adik aku plak makan sesuap sebutir. Terpaksa aku bertenggek la kat tepi dinding buat alas sandar. 

Actually sampai sekarang aku tak suka tido dalam total darkness. Aku rasa tension bila mata tak nampak apa. Samar-samar aku okay. Mesti kena ada source of light dari celah memana. 

Kalau dulu tido dengan kazen kat kampung, memang feberet kitorang la pillow talk cerita seram. Hmm..paling mencabar bila kazen tuan umah bukak cerita pasal that particular bilik yang kitorang tido. Kisahnya kazen aku tu tido mengadap cermin besar. Then tingkap kat atas kepala. So aku dah boleh agak dahhhh..."Kau mesti nampak benda kat luar tingkap dalam cermin tu kan? Hehe." 

"Aah...aku nampak tangan dia dah julur-julur nak ke kepala aku!"

Celaka kau. Mengambil iktibar dari cerita itu, kitorang pon masing-masing tak nak tengok cermin tu. Dalam erti kat lain, lantak la jembalang apa nak skodeng kat tingkap tu tapi jangan sampai kitorang nampak. Aku bukak silat nanti!

Pastu plak bukak cerita pasal kazen aku sorang tu yang disyaki kena buatan orang. Kazen tu senior sket..so dia tido dengan kazen sezaman ngan dia. Aku ni geng ngan kazen junior. 

So ceritanya begini. Aku pun ingat-ingat lupa. Tapi kisahnya benda yang dihantar kat kazen aku tu bertugas untuk bunuh dia. Dasat! Actually kazen aku ni baik dengan satu family and dia pon panggil ibu kat makcik tu. Then camne ntah salah paham or what, makcik tu rasa kazen aku nak rampas laki dia. So itu yang kena mandrem tu. 

Malam-malam katanya kazen aku ni pernah tengok akak tu (kazen yang kena buatan) bagai disampuk waktu tido. Ntah apa jampi serapah dia baca, pastu silat apa dia buka. Tapi dia tak sedar pon. So diorang just tepuk-tepuk sket sampai dia relax dan sambung tido. 

Itu belum kes jumpa kat dapur tengah pegang pisau dengan jelingan tajam. Pastu tengah makan jemaah bleh plak pusing sebelah sembang-sembang. Sebelah yang takde orang plak tu. Rancak jugak la cerita before tido ni. 

Esoknya dah siang, kitorang kazen junior ni pon haruslah pandang semacam je kat akak tu kerana disyaki akak tu tak fully recover lagi. Bila dia beliak-beliak mata mau tak bertempik kitorang lari. Padahal naturally memang la beliak mata tu satu body languange kan. Ala..sehari sebelum ni kalau akak tu nak buat kuda kepang depan aku pon no hal lah. Tetapi tidak la sehari selepas tu. Haha.

Ini semua cerita zaman sekolah rendah. Aku pon dah lama tak jumpa diorang. Dah tak rapat sangat dah pon sebab makin jarang balik kampung lepas tu. 

Tapi pelik la..rupa pon dah menakutkan, ada hati nak buat kawan? Certain orang memang berani mati la nak terjun ke bidang bomoh dukun ni. Buatnya melekat sampai ke sudah, tak ke celaka hidup kau kat dunia ni.

Ouh..ada satu cerita lagi. Ni bukan pasal bomoh. Ni pasal memang misteri nusantara. Masa ziarah mak sedara aku yang sakit ritu, sembang-sembang la pasal orang kampung sekalian. Mak ngah aku ni kakak kepada ayah aku. Nak dijadikan cerita, doktor yang merawat dia sekarang pon sekampung. Tu yang bersungguh-sungguh mak ngah aku nak bagi ayah aku ingat balik doktor tu. Katanya dulu duk main bola sekali. Tapi sampai ke sudah ayah aku tak ingat. 

Ok ceritanya begini. Ada la 3 sekawan pegi memancing kat satu tasik di atas bukit. Orang kampung jugak la. Pastu tetiba 2 orang turun bukit kelam-kabut nak gitau kat orang kampung yang sorang lagi lemas dalam tasik. Dulu-dulu mana ada henpon. Harus la bagai tak cukup tanah berlari.

Yang lemas tu memang menemui ajal la hari tu. Mak ngah aku time tu baru kawen, ada anak sorang kecik lagi iaitu kazen aku yang paling tua. Mak ngah aku ikut skuad penyelamat naik atas bukit tu. Bila keluarkan jenazah, merah-merah kulit dia. Tak biru-biru pon macam standard orang lemas. 

Yang 2 orang lagi tu cerita, masa tengah memancing tu, sorang tu tetibe bangun dan meluru nak masuk tasik. Bila dijerit katanya ada perempuan dalam sampan tengah panggil dia. Tak sempat la nak meluru halang...tau je la orang satu pancing mana duk dekat-dekat. 

Pastu masa mak ngah aku nak turun bukit tu, dia cakap penuh awan putih. Tak rasa macam pijak tanah pon. Rasa macam tengah pijak awan. Sejuk je angin. Mak ngah aku balik, masuk rumah je terus la nak tengok anak dia. Yang peliknya anak dia terus melalak tak nak dekat. Lama jugak la kazen aku tu tak nak langsung kat mak ngah aku. Until one day panggil sorang ustaz tolong untuk setel masalah tu. Katanya ada benda yang mengikut. Hmm...nasib baik benda tu reti nak balik. 

Masa tu aku pon tak jadi benih lagi agaknya. Haha. Ayah aku cakap tasik tu macam Tangkuban Perahu yang dipenuhi air. Hmm...tasik memang la dipenuhi air. Mak ngah aku cakap baru-baru ni masuk misteri nusantara. Diorang berkampung kat atas tu pastu sesat nak turun. Yang ni tak sure betul ke tak.

Banyak jugak cerita aku dengar, selalu tak pernah pon buat benda tu, tapi time ajal memanggil-manggil tu tak sabar-sabar nak buat. Semua ni rahsia Allah. 

Dah pukul 11.06 malam. Sampai masanya aku senaman sebab hari ni aku makan macam jemaah dengan hantu raya je. Risau bila makanan selamba je lalu kat tekak. 

K lah. Bye.

No comments: