Cubaan pertama buat dorayaki

Aku memang suka tengok gambar makanan. Bila bukak resepi, terus semangat nak buat. Tapi aku memang dilahirkan takde bakat memasak. Cubaan kali pertama selalunya disasters. Dulu aku buat karipap, kau tengok apa jadi.


Ini karipap paus namanya. Kalau nak tengok lagi banyak first try aku yang fail, boleh la klik label Kitchen. Aku pernah jahanamkan deep fryer orang sebab nak goreng kentang. Kisahnya tak pernah guna dan tak reti guna. Yakin je sampai terbakar la aku keje kan. Itu epic fail.

Tapi aku tetap tak insaf. Kali ni ada hati nak buat dorayaki. Resepi kacang giler. Tutup mata pon boleh buat. Tengok bahan semua ada, kuali capati pon aku ada. Permulaan macam okay je kan.


Kau tengok. Lebih kurang sama je dengan gambar bawah ni kan. So aku excited dah la nak show off kat husband aku. Aku suruh dia jadi photographer. Confident tahap dewa kali ni mesti jadi. Minum petang kali ni konpem special.



Aku maintain api slow je. Kalau tak nanti hangit. Tapi tak tahu mana silapnya, bila aku terbalikkan dorayaki ni.....
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

macam-macam tone ada! Cilakak betul!!
 

Gaya dah ada. Husband aku bantai gelak time tu jugak. Kemain susah tak nak bagi gambar goyang. Tahun 2009 dulu karipap aku jadi paus, sekarang 2015 dorayaki aku yang pertama dalam dunia ada banyak tone. Pastu paksa photographer tangkap gambar dari angle yang paling cantik. Tugas berat katanya. Deym.


Tapi kalau dah memang champion bab makan, hangit sebelah apa ada hal. Sapu nutella mahal, terus ngap masuk mulut. Makan semua cepat-cepat sebab tak sanggup nak tengok dah. Betul la orang cakap, tak hensem takpe, tapi rupa tu biar sedap mata memandang.



2 comments:

Abdullah Zaini said...

pandai bini den masak doradaki! Sedap woo..eh silap. Dorayaki. Hehe

Feezah Hanimoon said...

Orang pro...doradaki hangit pon jadi sedap.