Seni tu tak murah ya

"Buat apa bayar photographer mahal-mahal..membazir je."

Yang aku perhatikan, orang yang cakap macam ni takde sorang pon dari golongan kaya-raya. Nampak macam  diorang nak berselindung di sebalik statement zuhud ni sebab sebenarnya takde bajet nak hire photographer. Aku pon selalu je guna ayat lebih kurang untuk perkara lain. Contohnya pindah ke rumah sewa baru yang takde built in cabinet dapur. So cakap tak yah la beli almari, membazir je, nanti nak pindah lagi. Padahal takde duit nak beli. Sebabnya apa susah kalau beli pon, nanti nak pindah angkut je la sekali. 

Photographer ni charge mahal sebab memang seni tu mahal. Di-topup pula dengan equipment yang nala punya mahal. Modal pon dah gitu, kau gila nak mintak 200 je?! Aku ni memang fail tangkap gambar sebab memang dasar tangan tak berseni bab fotografi. Jadi bila tengok hasil kerja orang seni, rasa wow! Kagum sebab tak terpikir plak angle gitu boleh buat gambar ohsem. Fotogenik tu lain citer la kan. 

So apa kata mengaku je yang gambar photographer memang cantik. Tapi nak hire diorang, kau tu yang takde duit. Walaupon aku jauh sekali nak jadi photographer, tapi aku paham perasaan bila orang tak appreciate hardwork kita. Tambah-tambah lagi bila orang saja je jatuhkan kita untuk tutup weakness diri sendiri. Tak kisah la profession apa pon, semua tu perlukan hardwork and investment.

Bakat tu anugerah. Ada bakat baru boleh gilap. Kalau tangan kau originally memang pengkau, sampai ke sudah ler jawabnya. Ada orang tak pegi training mana-mana pon, tapi bila pegang kamera, automatically tangkap gambar cun. Sebab dia berbakat. Aku pon musykil macam mana, tapi hakikatnya itu lah.

Sekian.



No comments: