Harap mama dah ampunkan saya..

Setiap hari saya terfikir...kenapa saya tak mahu berubah kepada yang lebih baik? Kenapa saya berkeras untuk kekal seperti diri saya sekarang? Sedangkan saya tahu, saya sepatutnya bukan jadi begini. Suatu masa dulu saya pernah jadi baik. Mungkin saya umpama togeh yang mudah mengikut cahaya. Saya pula mudah terpengaruh dengan dunia. Kini mama sedih. Mama tak cakap. Tapi saya tahu mama sedih. Mama pesan:

"Pergi sana nanti jangan tanggal tudung. Dosa-dosa macam tu jangan ambik"

Dulu ustaz pun cakap:

"Allah akan tolong kita, kalau kita patuh pada-Nya"

Saya malas sangat semasa di sekolah dulu. Study pun lepak2 ja. Kawan tanya:

"Aku tgk ko tak study teruk2 pun. Tapi result gempak. Pelik r"

Saya diam. Tak tahu nak jawab apa.

Saya tahu apa yang saya tak sepatutnya buat. Tapi saya tetap nak buat. Mama nangis. Bila mama nangis, saya jadi anak derhaka. Harap mama dah ampunkan saya.

Hati itu qalbu. Qalbu itu maksudnya berubah-ubah. Ramai ingat hati itu kalbu. Padahal kalbu itu anjing.

Kini kawan yang pernah tanya saya di sekolah dulu pun dah berubah. Dulu kami berbeza. Kini juga berbeza. Seperti mengadap cermin. Dulu saya di dalam cermin. Kini dia pula di dalam cermin. Cuba disentuh tapi tak sampai. Kerana wujudnya hijab yang memeliharanya....

Saya pula cuba kembali ke dalam cermin. Malangnya hati yang berubah-ubah tak ingin berada di sebalik hijab. Sampai bila??

4 comments:

Anonymous said...

Moon..mcm sepesen ngn ak jew

Anonymous said...

lumrah manusia biasa y sentiasa alpa..
tp lebih baek ad kesedaran even mcm chipsmore dari xde langsung.~

Feezah Hanimoon said...

mi slalu mkn chipsmore..skrg dh jd mcm teletubbies plak. huhu:)

Anonymous said...

kesedaran tanpa perubahan umpama cita2 tanpa usaha...berubah la sebelum terlambat..kita x tahu bile akan dijemput oleh sakratul maut..chayok2 bebeh!