Jangan mainkan perasaan orang

Kalau lah blogspot ni ada function untuk block certain people yang tak dikehendaki datang ke sini...kan best. Ini tak, kalau nk buat private, kne invite satu-satu. Mati la nak invite the whole world except for one...or two. Bila forensik diagnoize, budak ni cramp jari rupenyer... Sia-sia je belah dari atas sampai bawah.

Rasa macam dah ada everything needed to live happily and peacefully, tapi rasa macam everything yang aku ada ni membuatkan nafas aku sesak. Bila la aku nak habis belajar dan keje ni. Tak sabar rasanya nak be free. 

_______________________________________________________________________

Tujuan aku sambung tulis entry kat bawah ni adalah sebab aku tak puas hati entry aku sebelum ni pendek yang amat. Untuk pengetahuan, aku tak percaya dengan wordless Wednesday yang letak seketul gambar yang kononnya membawa pengertian satu karangan 500 patah perkataan. Sebenarnya aku semalam time tengah karang tu tetiba mata mengantuk sangat. Jadi aku terus letak tajuk paling simple dalam dunia lepas tu publish. Sekarang dah nyesal. Plus aku tak delete entry-entry aku. Jadi apa aku buat, ni la..sambung membebel kat bawah.

Dalam dunia ni ada macam-macam gaya nak merapatkan sesebuah hubungan. Contohnya tengok cerita hantu kat laptop bersama. Nanti boleh share selimut dan bantal bersama. Bila  terkejut, picit tangan masing-masing. Tapi ni dalam konteks best friends lah. Laki bini pon boleh. Tapi laki bini buat per tengok cerita hantu. Ye tak? hahaha.

Okey. Aku mungkin la kurang pengalaman dalam try and error case ni. Tapi aku tak paham kenapa laki or pompuan sekarang suka try and error sebelum declare officially in a relationship. Certain orang cakap dah tak nak pisang berbuah dua kali. Dulu kapel cinta habis-habisan, berjanji sehidup-semati, tapi break jugak at last sebab tak understand each other. So this time nak go slow dulu. 

Fine. Aku paham. Tapi kenapa nak try and error dengan banyak orang serentak? Kalau dah tak berkenan, still nak bagi harapan. Kenapa mulut habis manis bila bercakap, tapi sebenarnya anggap dia kawan biasa saja. Ramai yang berbelanja besar sebab kononnya nak impress pompuan ni. Pompuan ni pon macam layan je. Lepas bagi bunga 99 kuntum, belanja makan tempat mahal, tunggu punya tunggu, seminggu kemudian habuk pon tarak. Yang lelaki tu pon satu, free je dipermainkan dan diperbodohkan. Kalau pompuan tu nak kat kau, tak payah tunjuk harta pon dia datang la.

Lama-lama aku plak yang musykil. Pompuan tu nak go slow sebab dulu hati terluka bagai atau dia risau kalau dengan ni tak jadi, dah takde back up plan dah. Yela..kalau declare, maknanya lelaki tu dan mark pompuan tu dia punya la. So saper pon serba-salah la nak kacau kan. Kalau break, dah kena cari mangsa baru nak try and error. Kalau dia tak declare, banyak lagi la potential boyfriend yang dia ada. 

Aku cakap-cakap ni, ada tak antara korang macam ni? Sedar-sedar la weh...Kalau asik nak ragu-ragu, bila masa korang boleh bagi full commitment untuk bercinta. Kalau tak dapat bagi commitment, jangan harap la nak kekal lama. Bila aku cakap kat orang, aku dulu Mr. D senang je mintak kapel. Takde pikir-pikir sebab time tu, konpem-konpem la dah suka kan. Pastu ada orang tak setuju. Bagi diorang, tak boleh main hentam setuju je. Kena cari chemistry dulu.

Ni aku nak cakap. Mana kau nak cari chemistry physic bio tu kalau tak boleh bagi commitment?? Cuba cakap balik kat aku. Abis dengan hasil teori darwin kau tu, apa je kau achieve sekarang? Kapel-break-kapel-break. Break sebab apa? Ada orang ketiga. Ni la akibatnya memanjang nak keep the choices open. 

Pastu yang tak leh blah tu, esok bising plak mamat-mamat yang nak usyar korang tu remove  dari fesbuk friend list la...ape la...dah kecik-besar-kecik-besar hati mamat-mamat tu korang buat, bila diorang nak move on, korang naik hangin plak. Nasib baik remove fesbuk je, kalau kena simbah asid baru padan muka. Muka tuhan bagi lawa-lawa tu bukan untuk mainkan perasaan orang. 

Lepas tu saper yang susah? Yang kecewa tu sah-sah la kecewa. Habis yang mendengar ni, tension tak tau nak buat apa. Haishhh....

Nota kaki:
Mr. D akan berlepas ke Kota Kinabalu esok. Lepas tu ke Miri dan akhir sekali ke Kuching. Dari Kuching balik ke KL. Yang tak sedapnya, sejak dia hantar aku balik tadi aku dah start rindu sama dia. 10 hari je pon. 

Awak suke pegi outstaton lama-lama tinggal saya sorang-sorang kat sini =(
Bukan suke, tapi dah keje kan. Nanti saya balik la....Tamau sedih-sedih k.
Tapi saya memang degil. Nak sedih jugak T_T




3 comments:

adham said...

Commitment dlm bercinta tu camna mun?

Feezah Hanimoon said...

jangan separuh2 la maksudnya. kalau dh bercinta dgn somebody, jangan la gedik2 ngan orang lain plak. even kita jarang jumpa or jarak jauh sekalipon, kalau kita tak nampak orang lain selain dia, possible untuk bertahan lama. bila kita stick dgn yang satu, baru lah kita akan mula paham perangai dia n secara auto nya akan adapt dgn perangai tu. kalau benda ni mutual, means dua2 pihak buat, lama2 saling adapt dgn perangai masing2 so takda la x puas hati sana sini.

ada orang dia paham bf dia panas baran. tp dia tak boleh nk adapt dgn benda tu. jadi dia asik buat benda yang bikin panas. or lain2 contoh pon boleh applied.

simply said, full commitment tu maksudnya dari awal lagi dah set dlm kepala nk berakhir dgn hidup together2. so kalau kita dh set mcm tu, secara logiknya takkan kita still nak get involved dgn yg lain. plus dgn give and take, hopefully everything ends well.

ouh btw, full commitment di sini bukan bermaksud x payah study or keje. keseimbangan sangatlah penting....amik kau panjang lebau aku bermotivasi.

adham said...

Uh, comment boleh buat post. Ok, faham =)