Relationship things

Ehem...seminggu dah tak update. Tak leh jadi ni -_-

Ok lah. Hari ni aku nak cerita tentang ape yang aku belajar dalam dunia kapel-kapel ni. Tak semua perkara buruk kalau sentuh bab kapel. 


1. Aku akhirnya redha dengan ungkapan 'Kita hanya merancang, tapi Tuhan yang menentukan.'

Dulu aku bajet boleh la plan nak buat itu ini tu berbulan-bulan sebelumnya. Tapi bila lagi tinggi expectations, lagi dasyat frust menonggeng jadinya. First skali sebab Mr. D pon selalu outstation. Second, even aku ni selalunya membuntang je kat rumah, tapi ade jugak halangan dari pihak aku. Contohnya masa anniversary ke 4 dulu, aku dah plan gempak punya, sekali ditakdirkan aku buat surgery. Jalan pon macam nenek kebayan, nak gempak apenye lepas tu. So sekarang ni even nak beli tiket wayang online pon aku tunggu last minute. Tunggu sampai Mr. D abis keje, then baru beli tiket untuk midnight. Kalau tak, buatnye die tetibe outstation, tak ke aku nak kene sewa boyfriend orang. Haha. 

2. Kalau Mr. D ade hal tak boleh nak mesej, kol or kuar wikend, aku dah boleh lantakkan je. 

Haha. Bukan dah tak sayang. Tapi aku dah profesional sket. At times, ade jugak aku rasa macam tak boleh mesej, jawab kol or pegi dating. Mula-mula memang la naik angin kan kalau tak dilayan. Tapi lama-lama tu aku sedar yang aku pon ade masa-masanye pack dengan komitmen lain. So benda wajib sekarang just gayut kejap sebelum tido. Sebelum Mr. D tido la..aku ni burung antu. Actually, kitorang just nak bagi room for each other supaya cinta ni tak jadi benda yang membebankan. Dulu kalau Mr. D tak angkat kol or tak balas mesej, cepat je aku naik angin. Bile die kol, amik kesempatan lepaskan angin-angin tu. Tapi sekarang kan dah matured. Rasa bersyukur bila die kol balik tak kisah la berjam-jam lepas tu pon sebab instead of marah, aku jadi risau. So bila dengar suara tu aku jadi lega...it's okay kalau die tak perasan mesej sebab tengah siapkan report or driving. 

3. Celebrate something kat kedai biasa-biasa pon aku dah tak kisah.

Sebab aku rasa kat kedai biasa-biasa ni aku boleh buat suka hati. Let say aku yang berbakat dalam seni masakan ni nak show off kat Mr. D yang aku ni lepas la nak jadi bini, so aku just slumber bawak bekas tupperware ngan pinggan makan 2 ringgit tu ke kedai. Order air je. Pelayan tu nampak bekal aku dah tak tanya dah nak makan ape. Bila die antar air, siap usyar-usyar plak ape aku masak. Kalau aku masak lauk je, baru la aku order nasik putih ngan air. Kalau kat restoran mahal, mana dapat der. Silap-silap kene baling ngan senduk. Seriously, lagi sweet kalau kita sebagai orang pompuan ni hidangkan benda yang dimasak oleh tangan sendiri, provided kau ade la skill sket. Kalau tak, hmm...order je la lauk skali kat kedai tu. Hehe.

4. Aku dah selesa bergaul dengan lelaki. 

I mean, bergaul secara baik untuk menambah kenalan. Bukannya bergaul secara terlebih menggeletis dengan kaum Adam itu. Ok fine. Aku admit, aku dah ade Mr. D memang tak bernafsu la nak menggeletis dengan orang lain. Selalu yang sedang dalam pencarian tu la yang melayan lebih sket kot. Yeke? Memandai je aku. Tapi boleh jadi jugak...sebab ape, diorang mesti tak nak jatuhkan saham cakap kasar-kasar kau-aku-kau-aku kan? Tak kisah lah. Yang pastinya aku dah boleh gelakkan kaw-kaw kat budak umah Mr. D yang tengah kena bahan tu. Plus, diorang pon ada masanya berani bahan aku. Ces kudis! Takpe, aku anggap je la sedang dalam proses memantapkan soft skills. 

5. Bila Mr. D cakap nak berehat, aku paham dan tak push. Understanding la. 

Aku paham sangat. Sebab aku pon pernah part time keje customer service. Dulu bukan main memaksa lagi aku ni. Nak ajak pegi sana-sini, buat itu ini, gayut sejam lebih. Tapi masa keje tu, pukul 10 je aku nak tido. Memang pas dinner aku tak nak pegi memana. Mr. D pon ape lagi. Pulangkan paku buah keras la.. Tapi die cakap kat mulut je la..takde la ajak aku pegi sana-sini plak. Sebabnya Mr. D ni selagi kudrat die ade, cakap la nak buat ape pon mesti die support. Kalau die cakap letih tu memang letih benau la. Memang la frust sket, tapi esok kan masih ada. Esok-esok je la kan...



Since semua ni mengambil masa yang lama, no wonders la ramai yang kapel-break-kapel-break. Diorang asik ulang kesalahan yang sama sebab tak sempat nak belajar dari previous relationships. So lepas tu break lagi. The cycle goes on macam tu lah. Aku nak bagi pendapat pon, diorang mesti tak boleh terima. Sebabnya diorang still tak nampak ape aku nampak. Macam aku la still tak nampak sangat ape mama cakap pasal tanggungjawab lepas nikah nanti. Sekarang memang la ingat nak setel terus aje.

Cumanya diorang boleh la recycle idea-idea yang sweet dengan setiap partner baru diorang. Hadiah besday pon tak yah susah-susah pikir sesuatu yang unik. Kalau aku, after a while ni, kalau dapat kasih sayang pon dah puas. HaHa. Memang itu je yang diperlukan dan diharapkan supaya takkan pudar sampai bila-bila. 

Oh btw, tadi aku tengok video ucapan Watie Elite ngn husband die. Aku terganggu sket bila husband die wish cinta diorang kekal sampai kelahiran kedua. Banyak kali plak tu mentioned. Kelahiran kedua? Bukan dalam ajaran Islam rasanya. Ke die nak maksudkan kebangkitan dari kubur sebenarnye?  Adoiyai...padayappa betul.

6 comments:

Cik Kumbang said...

betul :)

Feezah Hanimoon said...

glad that u agree...still hv a lot to learn =)

Abdullah Zaini said...

(^_^) Thanks sayang~

Feezah Hanimoon said...

welcome bee (@_@)

adham said...

Isk isk penat abg D layan karenah mun!

Feezah Hanimoon said...

memang ponnnn...haha