Isu cara menjemput kenduri zaman moden

On the way ke pasar malam petang tadi, aku berbahas ngan ayah aku pasal jemputan kenduri melalui Facebook. Ayah aku yang masih di generasi yang tidak memahami Facebook sangat la tak boleh terima dengan kaedah tu. Ayah aku cakap jemput gitu ntah-ntah tak kenal pon saper yang dijemput. Main jemput macam tu je.

Aku yang generasi expert ngan Facebook ni pon membuka bicara. Terus aku cakap kalau dia tak tahu nak guna Facebook, jangan buat andaian. Kat Facebook boleh buat private event pastu tag nama-nama yang dikenali dan dikehendaki sahaja. Nak tag sesatu nama tu mau berpinar mata. Lagi-lagi yang ada 500+ Facebook friends. Nak tapis lagi, kenal kat mana, rapat ke tidak. So, aku yakin sangat dah yang pengantin tu memang ikhlas nak menjemput kita ke kenduri dia. 

Tapi ada je orang yang menganggap jemput kat Facebook ni tak ikhlas. Aku buat research sket pasal topik ni, memang mostly rasa macam ni. Katanya kalau dapat kad tu, ada peta untuk dirujuk, ada nama pengantin dan keluarga, contact number. Yang paling penting, jadi reminder yang senang mata nak nampak. Tapi aku rasa ni kategori pemalas nak catat. Kalau dah ada Facebook, takkan sebulan sekali tak boleh buka. 

Kalau kau tak buka jugak, salah kau la. Kalau rasa tak boleh bagi komitmen buka Facebook, asal kita register dulu kan? Otherwise, deactivate je. Dalam Facebook boleh upload berkeping-keping peta. Kad kahwin tu boleh muat peta besar mana sangat. Considering aku yang tinggal jauh dari highway Utara-Selatan, aku rasa peta saiz A3 nak kena selitkan. Or senang-senang bagi koordinat. Pepandai la nak download GPS. Memasing dah pakai smartphone bagai.

Aku rasa mungkin la kad jemputan tu masih penting. Tapi kita tak patut la demand. Mintak kad untuk buat kenangan, bila umah semak, kad berlambak, tak tahu nak simpan mana, terus buang tong sampah. Lagi pon sekarang ni kita tak boleh expect yang pengantin ambik cuti seminggu hanya untuk jemput umah ke umah je. Yang sibuk giler tu create event kat Facebook time office hour pon cukup.

Plus kalau tak silap duit setem sekarang sehengget untuk post kad kahwin. Kalau semua nak kad, lembu tak payah, ayam tak payah, datang kenduri jamu sayur kangkung je. Seriously, aku tak rasa terpinggir atau terkecik hati pon kalau dapat invitation kat Facebook. Sebab aku dapat bayangkan banyak benda yang nak kena setel.

Pastu tadi sembang jugak pasal siapa yang dijemput kalau pengantin jemput kat Facebook. Aku cakap kat ayah aku, pengantin tulis "Menjemput anda sekeluarga" makanya keluarga aku ialah mak ayah, adik-beradik, makcik pakcik dan seterusnya. Ni tak..ayah aku punya pegangan, anak jemput anak je. Ayah kena jemput ayah, mak kena jemput mak. Ok. Ayah pengantin yang kena jemput mak ayah jemputan.

Aku pernah gi kenduri tanpa mak ayah sebab kes ni. Padahal bila datang jumpa mak ayah pengantin, diorang tanya je mana mak ayah aku. Terpaksa la tipu sunat cakap mak ayah ada kenduri lain or whatever. Takkan nak cakap "Ayah saya cakap makcik tak jemput dia."

Kata ayah aku, orang yang jemput tu kena tahu siapa yang dijemput, bukan main letak kad kat post box, pastu kena cakap "Saya jemput anda sekeluarga makan kenduri pada sekian tarikh, saya jemput jugak datang tolong buat gotong-royong." to each person yang dia nak jemput. Ni kes umah dekat-dekat la. Pastu aku cakap la kan ayat panjang-panjang tu dah ada tulis kat kad.

Memang la kita kena titik beratkan soal halal haram makanan tu. Tapi sampai demand keluarga tuan umah, memang aku tak berapa setuju. Orang dulu-dulu lagi la. Kalau jemput time jumpa tengah jalan, memang tak pegi la. Katanya tu pon sebab terjumpa, kalau tak mesti tak jemput. Hadoi.

Sekarang ni orang cakap budaya kena ada duit untuk kahwin ni menyusahkan perkara yang asalnya mudah. Dari hal nak menjemput kenduri pon dah susah, inikan pula hal lepas tu. Aku dulu ingat nak buat kad simple je, nak buat style omputih tulis Save The Date. Nama pon letak nickname. Tak payah sekapur sireh bagai. Belakang letak peta A3 aku tu.

Tapi nampak gayanya, impian tinggal impian la. GST berkuatkuasa 2015. Harga barang pon akan naik. Maka kengkawan, jangan la dera aku time tu eh. Apa sahaja method aku guna untuk jemput nanti, percayalah aku memang ikhlas jemput sekeluarga.

Tak pon kan, nanti aku tulis siap-siap jemput macam ni:

"Saya dengan tersangat ikhlasnya menjemput anda, pasangan dan anak-anak serta mak ayah, adik-beradik sendiri, adik-beradik kepada mak ayah, datuk dan nenek. Tidak dilupakan jugak mak dan ayah mertua."


1 comment:

adham said...

apa2, mun jangan lupa letak coordinate rumah. Senang nak cari pakai GPS