Stress sebab berat naik dan peha membesar, frust sebab lutut tak fit untuk continous workout

Aku frust!

Setakat ni, aku tak pernah lagi frust menonggeng dalam bercinta. Tapi aku frust dengan berat badan yang slumber badak nak naik bila ada peluang. Even aku dah develop tabiat makan dalam kuantiti terkawal, buat pilates dan sweat cardio kat rumah or gym, berat aku tetap naik dan ukur lilit tetap bertambah.

Stress!!

Semuanya jadi kelam-kabut bila aku accident motor masa praktikal kat KL. Time tu aku baru renew monthly membership kat gym. Sempat kot 3 hari sebelum aku terlantar tak boleh bangun, berjalan, apatah lagi berlari. 2 bulan untuk recover sampai jalan betul. Tapi sakit tu sampai sekarang rasa. Aku ponteng appointment dengan doktor hospital kerajaan sebab nak menunggu tu lama nak mampus. Appointment last aku tu sampai terpaksa ponteng kelas. 

Aku tak nak ponteng kelas. Jadi aku ponteng jumpa doktor. Aku ponteng physio sebab kena bayar 5 ringgit every session semata-mata kerana aku student universiti swasta. Pui!

So, sekarang mak aku tak nak layan bila aku ngadu sakit. Tapi aku tetap tak nyesal pon ponteng. Aku jumpa doktor pakar kot. Tapi nak diagnosis apa yang tak kena pon sampai 3 kali appointment. Doktor pertama cakap takde pape. Doktor kedua suspect medial meniscus tear. Dia refer kat sports team untuk konpemkan betul ke tak. Kalau agak konpem nanti kena arthroscopic surgery. 

Kisahnya sekarang ni, condition injury aku ni buat aku tak fit untuk workout continously hari-hari. Every 2-3 days je lutut aku akan rasa ketat dan sakit. Kadang-kadang tetibe je nak melangkah tu sakit. Semalam aku bukak youtube low impact cardio, hujung title tu dia letak 'For Beginner'. Seriously?? 

Dulu HIIT hari-hari pon no hal. Sekarang buat 2 hari, lutut dah kasi warning. Sejak aku nak catch up balik rutin workout ni, makin rasa plak. Pakai knee guard pon tak jalan. Tengah meniarap goyang-goyang kaki pon rasa lutut ni ketat. 

Tapi aku memang jenis degil. Even macam ni pon aku nak je sign up gym kat Perlis ni. Tapi tu la..gym kat Kangar tu dengan umah aku jauh. Ada la dalam 15km. Yang bestnya kalau kat gym ni, aku akan workout more than 1 hour. Kalau buat pilates or cardio sendiri kat umah, 30 minutes tu dah rasa lama dan distracted dengan benda lain. Dah la ruang sempit. Haishh.

Aku rasa in the mean time aku perlu kurangkan gula dan lebihkan tido. Tapi aku tido macam ok je. Cukup je 8 jam. Cumanya aku pelik, macam mana badan kita boleh kenal siang dan malam. Contohnya, apa beza kalau aku tido pukul 10 malam ke 6 pagi, dengan tido 6 pagi ke 2 petang?

Ok. Bezanya ialah kalau aku tido pukul 6 pagi lepas Subuh, belum tentu lagi boleh bangun pukul 2 petang. Sebab mak ayah aku tengok aku tido macam lama je, macam banyak je. So diorang akan ketuk pintu every hour. Aku dah la tak suka bangun orang kejut sesuka hati. Nanti sepanjang hari ngantuk sebab tak cukup tido. Esok pon rasanya macam akan dikejut. 

Sebab sedara datang umah. Now aku kena tumpang bilik dikboy sebab bilik aku kena conquer. Dan aku stress jugak sebab takde tempat nak workout. Takkan nak buat pilates kat hall. Tak pasal nak menjawab ngan saper yang bangun kencing. Lols. 

Dan dikboy tido pusing sana, pusing sini. Hadoi.



2 comments:

Anonymous said...

sebab tu malam untuk tido dan siang untuk kerja...

kot la...

hehe.

Feezah Hanimoon said...

Ahaha..betul tu. tp i can penganggur. Muahahaha.

Tp betul la...hawa pagi tu memang menyegarkan. Huhu.