Dear darling, I am mentally dating Adrian Ivashkov ♥♥♥

Guess what...I just learnt the trick to generate the 'heart' shape by using the laptop keyboard. Hold the Fn+Alt and then simply press L button. Mungkin aku lambat tapi tak kisah lah apa orang cakap. Actually aku baru tahu sebab memang baru nak guna. So aku google. Kalau dari dulu aku nak guna, so dari dulu lagi lah aku tahu. Hehe. Tanak kalah jugak tu.

Ok. Siapa dia Adrian Ivashkov?

Dia adalah supernatural boyfriend yang hot! Bermata hijau, tinggi 6 kaki dan berkulit pucat. Disebabkan kulitnya yang pucat maka dia adalah seorang mortal vampire. Bukankah vampire hidup selama-lamanya? Ahaha...soalan menarik tu. 

Dan yang menarik sekali, apa yang aku tengah merepek ni?

First of all, aku memang die hard fan dengan cerita vampire yang hot. Dalam berlambak series US, yang aku follow hanyalah sekeping dua seperti The Vampire Diaries dan juga The Originals yang mula diperkenalkan sebagai backdoor pilot dalam TVD season lepas. 

Tapi Adrian Ivashkov bukan wujud dalam series tontonan, instead, dia wujud dalam series bacaan ye kengkawan. Ketahuilah aku ni bangsa pemalas nak baca novel walau bestselling lagu mana pon! Ha..tudia. To Kill A Mockingbird pon tak habis padahal tebal novel hanyalah 1cm. Pernah cuba berjinak-jinak dengan buku Sophie Kinsella tapi give up selepas novel yang aku baca tu tak memberi kepuasan imaginasi. 

Asik lari topik je kan? Hurm...ok. Kat India buku novel sangat la murah. Borders jual 60 hengget, tapi adik aku beli 10 hengget je. So dia ada bawak balik dua buah buku, satu dah buka pembalut, satu lagi masih berbalut time tu. Aku tengok lama jugak buku tu terpinggir. Adik aku plak apa hal tak bawak balik ke India. Nampak sangat memang kami adik-beradik juga. 

So, aku pon baca sinopsis macam best. Actually daripada tajuk tu aku dah rasa macam sebati ngan jiwa. Dah dapat bajet buku ni pasal apa. Tapi aku buat-buat tak nampak kononnya mau mengekalkan habit malas baca novel. Hadoi. Sungguh tak sihat.

At last aku start baca. Buku pertama yang dah buka bertajuk 'Bloodlines'. Kan aku dah cakap, tengok tajuk pon dah kena ngan jiwa. Hehe.


Masa aku start baca buku ni, aku tak tahu pon before this ada series lain. So bila dia recap cerita dalam novel ni, aku iya kan aje. Sebelum series Bloodlines ni, ada series Vampire Academy. Kisahnya Adrian Ivashkov ni royal Moroi vampire yang juga merupakan spirit user. Dalam imaginasi penulis, vampire ada dua jenis. Moroi dan Strigoi. Moroi ni mortal, tak pantas, tak laju dan tak cargas. Tapi diorang ni ada magic yang berunsur api, air, tanah, angin dan juga spirit. Spirit user boleh masuk mimpi dan ada kuasa compulsion yang paling kuat. 

So nampak tak yang Adrian ni sangat la macho gitu. Plus, Adrian ni sangat la arrogant tapi spesis yang kenot resist! Salah satu quote dalam Bloodlines yang bajet nak mampus tapi aku tetap suka. Haha.

"Takes a lot of tries before you hit perfection." He paused to consider that. "Well, except for my parents. They got it on the first try." - Adrian Ivashkov

Watak heroin plak manusia biasa macam kita tapi kerja dengan secret organization Alchemist yang jadi orang tengah antara dunia manusia dan vampire. Nama heroin Sydney Sage. Alchemist ni walaupon macam alah bisa tegal biasa dengan vampire, tapi diorang ni cuak jugak. Sydney pon mula-mula tak suka vampire, human-vampire relationship is not tolerable blah blah blah...tapi yang tak leh tolerate ni aku duk tunggu. Hehe.

Dah habis buku pertama, aku pon koyak plastik buku kedua 'The Golden Lily'. Sorang lagi pompuan dalam cover ni ialah Jillian Mastrano Dragomir, adik kepada Queen Vasilisa Sabine Rhea Dragomir. Hamik kau....nama-nama vampire memang pelik kan? Macam Salvatore brothers dalam TVD. The Originals pon sama. Memang penulis puas pikir la nama yang ada umphh bila nak menyebut. Seswai la dengan character vampire yang segala-galanya superb tu.


Dah abis baca buku kedua, aku order plak buku ketiga kat adik aku. Aku cakap kat dia, kalau dia tolong aku beli, aku tolong dia baca plak. Kan sistem barter yang bagus tu. Buku ketiga 'The Indigo Spell' ni paling best sebab ending dia best. Akhirnya Sydney kenot resist Adrian anymore. 


Buku ketiga baru dia cair ngan Adrian padahal kalau aku la yang ada dalam novel tu, tak payah tunggu jadi buku. Haha. Memang gelojoh. Penulis ni memang kena penyabar. Kalau aku yang tulis, 20 mukasurat dah happy ending. Tiba-tiba aku kagum dengan penulis skrip sinetron. 

Buku keempat 'The Fiery Heart' dah keluar. Tapi buku ni sad ending. One sentence, an event ripped their world apart. Maka aku decide untuk baca hanya selepas buku kelima keluar. Haha. Untuk elakkan mental breakdown, akan aku tunggu 'Silver Shadows' keluar bulan July 2014. Cumanya aku agak kecewa dengan cover ni sebab muka Adrian dah lain! Sama ada haircut aje yang lain or totally a different model. Sebelum ni muka Adrian separuh je tunjuk. Bila full cenggini, tiba-tiba imaginasi aku rosak. lols.


Tapi nak tunggu Silver Shadows pon...Adrian and Sydney will face their darkest hour in the fifth book. Takpe lah....takkan nak elak konflik selamanya. Mesti ada konflik dulu baru benda setel. Persis sinetron. Beratus episod sakit hati, satu episod akhir baru boleh lega.

Actually aku bukan nak review sangat series ni. Aku tak reti review pon. Yang aku tahu, kena or tak kena, masuk or tak masuk.

Cup!

Ada satu lagi quote yang sumpah bajet tapi aku gelak terbahak jugak. Ni dalam buku series Vampire Academy 'Shadow Kiss'. Aku tak baca, tapi bila google ada orang list out everything pasal Adrian.

"You know, I'm the Queen's favourite great nephew. Well, yeah I'm her only great nephew, but that's not important, I'd still be her favourite..." - Adrian Ivashkov

Hadoi. Apa nak jadi ngan aku ni. Mr.D paling tak leh blah bila aku cerita pasal benda langsung tak realistik ni. Jenuh la nak ajak tengok Breaking Dawn Part 2 sebab Part 1 sangat la mengecewakan. Tapi kalau baca novel ni aku tak yah la nak ajak dia syok sesama. Whatever u say la laling oii.

Biarkan aku dengan imaginasiku.



2 comments:

suekyu said...

first found ur blog because i was looking for a solution for my silau-rabun-eyes and i am super glad i found ur so-awesome-blog!^^ then i discovered this entry. dang! adrian and u makes me google adrian's quotes and now i fell in love with him.haha(even i dont even start read the novels;which i am trying hard to look for now-bcz of u, sis). and i am (i dont know what feeling it is exactly-but a good one,of course) when i found out that u were an engineering student and from perlis.that,makes 2 of us.lol(nak sgt cr persamaan.haha) but yeah.. i feel very comfortable and close with u when i read ur entries.keep on writing! - ur newly-self-claimed-younger-sister. (^^) an avid fan of yours now~~

Feezah Hanimoon said...

well, thank you very much! glad that u love my writings..eventhough ntah pape je. haha.