Telur

Aku tak paham!

Kenapa telur selalu jadi mangsa pembaziran. Adik aku sambut besday kawan-kawan dia dengan baling telur. Hari ni besday dia, so dia pon siap-siap pakai baju buruk sebab nanti ntah apa yang menanti. Mungkin kena baling telur or simbah ngan sebaldi telur. Lebih teruk lagi kalau telur tu diperam sejak 3 bulan yang lepas. Omaigod! Nanti saper nak basuh baju tu? Hakuuuuuuu jugak tau.

Mentang-mentang kau tak pernah beli telur seumur hidup. Maka tak pernah sedar banyak mana harga telur dah naik. Dulu 10 bijik 2 ringgit. Sekarang dah 10 ringgit. Naik 100%. Wak lu nak baling-baling?!

Gi mampus la orang cakap aku tak enjoy ke hape. Aku tetap tak boleh brain benda ni. Dulu masa sekolah rendah, selalu pegi kem kepimpinan or motivasi diri. Pastu hari pertama tu memasing diberi sebijik telur. Kena jaga macam nyawa sampai hari terakhir. Suruh budak darjah 5 bawak telur sana-sini. Akai ada ka? Walhal kat rumah mak konpem tak bagi kau sentuh sikit pon plastik telur tu.

Masa aku darjah enam, satu aktiviti kem motivasi tu ialah jungle trekking sambil tutup mata ngan kain. Ketua je boleh tengok keliling dan lead anak-anak ke jalan yang benar. Pastu bila dah sampai end point, kitorang duduk lepak sembang-sembang sambil tutup mata tu. Masih tak boleh bukak okay. Kena tunggu group lain sampai, then baru gerak balik sesama.

Tiba-tiba tengah sembang tu, pelepap tangan gajah sape ntah lumur telur kat muka aku. Habis tudung baju sume kena. Aku tak ingat dah pakcik mana tapi agak-agak la. Itu kurang hajar namanya. Pastu kau suruh budak comel-comel tu bawak telur masuk hutan sambil tutup mata, tak payah tunggu lama, langkah lopak pon telur dah pecah.

Tak payah la nak jaga macam nyawa sangat. Lagi bagus aku jaga nyawa sendiri. Seb baik parents aku sesajer mencapub datang tengok anak berkhemah hari tu. Satu set luar dalam aku hantar balik. Pepandai la mak nak setel.

Telur tu macam-macam boleh masak. Telur mata kobau, telur dadar, telur rebus, telur pecah, telur bungkus. Telur menjadi makanan bajet student dan back up plan isteri-isteri yang takde idea nak masak apa. Telur dadar ngan sardin terbaik!

Aku kalau terpecah sebijik telur secara sia-sia pon rasa dukacita, kalau boleh nak jadi time traveller tau. Pegi ke masa-masa sebelum telur tu pecah supaya boleh sep. Tapi ada manusia yang sengaja dan telus dalam pemecahan telur. Macam adik aku. Kau gila ke hape dik? Baling-baling tepung lagi. Tepung tu orang buat kuih, buat kek, buat roti. Baik kau kutip batu jalan je baling. Sakit pon dapat.

Yang penting tak sia-sia. Hidup ni memang selalu rasa macam takde arah tuju. Tapi plis la...jangan obvious sangat boleh tak?


No comments: