Cabaran Diet

Memang susah nak berdiet kalau balik kampung. Tambah lagi aku yang dah nak dekat 4 bulan duk umah. Satu sebab mak, seperti yang sedia maklum, mak masak memang sedap. Dua sebab ayah, memang ayah tak masuk dapur, tapi ayah aku ni jenis tak boleh tengok aku tak makan. 

Macam dua hari ni, ayah aku pegi Sg. Petani nak setel kete mak yang rosak. Actually tukar bateri je. Tapi mak aku tu, tau la...cepat panic dan takde back up plan esoknya nak pegi keje ngan apa. So dua hari ni, ayah aku asik kol je tanya dah makan ke belum? Makan apa? Kalau aku cakap belum makan, kenapa tak makan lagi? Nak suh dikboy belikan tak? Haishhh..

Masa aku sakit ritu, ayah aku cakap dia suka tengok aku lalu makan. Padahal dalam hati ni, abis la diet aku, abis la badan naik balik, dah la takleh bersenam, camna ni camna ni?! Pastu kalau aku suh beli nasi separuh, ayah aku cakap harga sama je ngan nasi penuh. Aku cakap biar la harga sama pon daripada nanti aku buang. Then ayah aku cakap takpe, nanti dia abiskan.

Masalahnya dia tu diabetis, mana leh menketedarah nasik. Lagipon, takkan nak tinggal nasik kosong, harus la tinggal lauk skali. Yang aku plak suka makan lauk banyak, nasik tu cam sampingan je. Order lauk saja pon aku pernah kat kedai. 

Aku tau perasaan mak ayah ni memang nak tengok anak makan cukup. Tapi aku memang makan cukup pon. Makan untuk hidup, bukan hidup untuk makan. Aku rasa megi panas tu heaven gilaaa. Boleh jadi lunch, boleh jadi dinner, boleh jadi minum petang. Memang tak berapa sihat la, tapi tu la makanan mudah untuk kira kalori. Haha. 

Kat umah aku jarang dapat makan megi. Kalau aku cakap nak buat megi je, ayah aku nak tumpang sekaki. Tapi megi selera dia ni harus ditumis bagai. So dah jadi bertambah tak sihat. Pastu nanti cari nasik lagi. Perut melayu sungguh. Dah kenyang tapi nak cari nasik jugak. 

Ni lagi satu hal. Let say aku dah makan mee pape ke tengah hari tu, pastu kalau malam nak makan bihun, ayah aku mesti macam tak setuju. Mesti tanya tak nak makan nasik ke? Pastu portion makanan goreng kat kedai ni memang banyak. Sebab tu dah berkurun aku tak order nasik goreng. Sebab nasik banyak, lauk kurang. Scary uols tengok lambakan carbo dalam pinggan, walaupon protein pon ada kalori, still rasa tak patut nak masuk semua dalam mulut.

Bila aku tak habis makan plak, memang aku sejak diet ni takde nak sayang makanan dah. Tapi mak ayah aku ni tak leh terima. Mak aku yang dah kenyang pon sanggup habiskan. Ni aku tension ni. Bila aku suh beli separuh, or actually aku nak makan suku je, diorang cakap harga sama la yada bagai. Aku tak nak la diorang makan banyak sangat sebab masing-masing dah ada penyakit. 

Boleh plak ayah aku cakap, aku kena makan abis, kalau tak dia yang kena makan. Dan dia tahu yang aku tak suka dia makan banyak. Ayah aku ni pemalas nak pegi check darah. Kolestrol ntah macam mana. Haishh. Mak aku plak kadang-kadang control makan ayah aku, tapi kalau bab-bab makanan tak habis ni, suh ayah aku setel jugak.

Maunya aku tak tekanan. Dah tegur dah mak supaya konsisten la jaga makan ayah tu. Jangan sebab sayang makanan lebih tu kesihatan ayah diabaikan. Tak berbaloi kot nak gamble nyawa macam tu. Kalau tak nak buang pon, boleh bagi kucing kan. 

Seriously, aku bukan menggalakkan korang buang makanan. Tapi, aku menggalakkan ambik nasik tu dalam jumlah yang sikit. Separuh or lagi elok, suku pinggan. Then amik la lauk pape. Kat kedai makan, jangan order nasik goreng. Tapi kalau aku mintak orang lain tapaukan nasik, aku cakap nasik nak suku, tapi cam bese la..orang lain pon tak leh terima akal nasik suku. Tu yang last skali aku tak abis tu. 

Macam pernah aku cerita dulu, makcik kedai siap cakap, baik tak yah makan. Jelas makcik tu kurang pengetahuan. Kalau tak makan langsung, baik aku terjun bangunan je. Buat pe nak sengaja mati kelaparan. Diet ni kena restrict calorie intake dan workout. Makan mesti tak kurang dari 1200 kcal per day. 

Ada akak yang aku pernah kenal sekejap tu, dia dengan yakinnya  nak debate kata 1200 kcal tu tak logik. Goreng pisang pon dah berapa. Apa je leh makan gitu? Dia google kata 2000 kcal. Aku tanya dia, tu untuk maintain ke untuk diet? Dia teragak-agak nak cakap, take time sket nak respon, pastu dia cakap.....untuk diet. 

Hakak oi, tak payah nak kelentong. First thing bab goreng pisang tu, memang kalori dia tinggi. Maka pernah tengok tak dalam menu diet ada goreng pisang? Second thing, memang dengan 1200 kcal tu takde apa sangat la yang boleh makan. Tapi cukup la untuk hidup. Third, aku konpem 2000 kcal tu untuk maintain, kecuali kau ni athlete ke, buruh kasar ke kan. 

Lagi satu aku paling tak leh blah ngan teori makan sekarang, jap gi dalam kete perut terhentak-hentak, turun kete boleh makan lagi. Ni ayah aku la paling suka guna. Dia cakap Schumacher hilang banyak kilo sebab tournament. Hadoi, orang tu bawak kete panas terik, fokus melampau, laju berdesup gitu. Kita ni bawak keta makan angin, dalam air cond plak tu. Tak rasional nak compare.

Takpe lah. Memang orang susah nak terima. Sebab makan tu memang sedap. Lepas makan kalau tido lagi sedap. Bersedap-sedap dahulu, berseksa-seksa kemudian lah ye. 

Sekian, terima kasih.



No comments: