Kontroversi..Nasib baik aku ad TK.

Bru kejap tadi aku terbaca kisah Rita Rudaini dgn Aidil Zafuan kawen di Siam. Ramai yg ckp diorg ni membelakangi keluarga dan tak pikir dalam2. Memang la tak dapat restu keluarga 100%. Tapi tak perlu kot org nk pertikaikan kenapa diorg mengambil keputusan begitu. Konpem la si Aidil ni dah slow talk ngn family dia. Lagi pon, boleh teka la family dia x bg. Rita kan tua 12 taun kalo tak silap dari si Aidil ni. Tapi Rita muka remaja dan sekali imbas tak da la nampak tua. Ok, back to the story. Aku pulak terasa ngn org2 yg prejudis hal ni. Aku neutral ja. Kecuali kalo kawen isteri kedua. Kes-kes org ketiga ni mmg aku tak bleh terima.

Mmg la boleh ja berusaha keras dapatkan restu family. Tapi brapa lama? Nk tunggu setahun pon dah berkapal-kapal dosa. Hukum berkahwin adalah wajib apabila didapati kedua-dua lelaki dan perempuan itu mampu dan cukup syarat serta dikhuatiri (mungkin kerana intimnya perhubungan,contohnya) terjerumus ke lembah maksiat jika tidak disatukan melalui ikatan perkahwinan yang sah.

Memang la ad statement, kalo bab nk kawin ni baru nk merujuk hal agama. Tapi itu la sepatutnya pon. Macam poligami la. Aku tak da la nk ckp kena sokong kawen Siam ni. Kalo boleh kawen kat rumah buat kenduri segala bagai, lg bagus la. Aku pernah baca pasangan bersekedudukan sebab mak tak bagi kawen. Sedikit sebanyak, dosa tu ad jugak kat org yg menghalangkan perkahwinan hingga mendorong zina. Mak dia pon, bagi ja la kawen. Kalo tak bahagia, bubar la. At least, tidak haram membubar perkahwinan.

Agaknya zaman sekarang org pentingkan muka. Malu anak kawen dgn janda yg lebih tua. Aku pon tak tau hal dalaman diorg. Terasa seperti diri sendiri dikutuk. Tapi aku tak kawen Siam OK. At least for now kot. Restu family mmg la berharga. Tp ada tahapnya diri sendiri nk berkorban. Jasa mak ayah tetap tak lupa. Cuma mentaliti masyarakat susah nk ubah. Lain la Rita tu buruk benar perangai mcm si Julie tu.

Selalu aku karang entry secara general. Kali senang kot kalo bg contoh skali.

ps: Jangan la ada org saman aku pasal entry ni. Berlambak lg blogger yg tak da insuran. Aku ada TK.






I know I'm hot

2 comments:

Mr.D said...

hepi besday syg~

Feezah Hanimoon said...

thank you Mr.D....eh,komen x kne ngn topik ni la b.hehe :p