Penghijrahan Telefon Bimbit

Zaman aku kecik-kecik dulu, semua budak sekolah kaya raya. Sebabnya dulu-dulu memang tak pakai handphone pun. Tapi my dad ni prihatin dengan kesenangan anak-anaknya lalu dia telah memasang banyak public phone di semua tempat seluruh Perlis satu Malaysia. HaHaHa.

Dalam sekolah ada, luar pagar sekolah ada, on the way nak ke stesen bas ada, kat stesen bas ada, even aku turun bas sampai depan taman perumahan pon ada public phone. Fungsinya aku boleh kol dia kalau tengah berjalan tu ada hal pape. Canggih tak?

Masa aku form 4 nak masuk asrama, agaknya ibu dan bapa tersayangku tengok aku ni dah matured, lalu membelikan aku telefon bimbit tercanggih pada zaman itu. Ceh, semua nak canggih aja. Bermula lah revolusi telefon bimbit kepunyaan seorang budak tingkatan 4.

Ni lah telefon pertamaku.. Cukup gempak lah time tu. Mau tak nye, cerita Meteor Garden pon pakai phone ni masa tu. Ada lagi kot phone ni kat rumah. Back up kalo handphone sesape jatuh longkang. HaHa. Phone ni baling anjing pon boleh patah tengkuk.

Ini handphone kedua. Aku beli sebelum masuk matrik dulu. Duit sendiri tau. Masa tu beli harganya RM 470. Budak baru lepas sekolah, rasa ada duit lima ratus tu dah macam heaven gila lah. Yang ini pon ada lagi sebagai back up phone. Baru last weekend adik aku buat muka toya nak pinjam phone ni sebab die gatal nak pakai dua number macam aku. Cis!

Aku nak google phone tadi terjumpa benda ni. Asal masa aku pakai dulu tak pernah jumpa pon corak-corak cenggini? Racist betul! Kalau tak, mesti phone ku berseri-seri sepanjang masa. Haishh...

Ini yang ketiga. Aku beli dengan duit gaji pertama kot. Terharu gila bila kenang balik. Aku pakai sampai sekarang la... Camera Cybershot yang awesome. Time aku beli, 3.2 pixel tu dah boleh membuntangkan mata sebesar duit 50sen. I loike~

Revolusi terakhir, hadiah besday dari tersayang, N97 mini. Phone ni awesome serba-serbi kecuali message takde smiley. Jadi aku rasa semua message yang aku karang berbaur keganasan dan kerakusan sebab terpaksa gunakan tanda seru untuk ganti smiley tengah sengih sampai telinga. Kalo orang lain antr smiley pon, aku dapat gambau macam nokia 3310 aku tu. Takpe, die nak cakap jangan lupa asal usul. HuaHuaHua ;)

So, anak datuk datin, tan sri puan sri, ape revolusi phone korang? Adakah bermula ngan tiga tiga skupang jugak? Kalo sama, aku pon boleh jadi anak tan sri Talib dan puan sri Halijah jugak la cenggini kan? gagagagaga ^^,