Dia sedang berbicara dengan ku

" Allah tidak akan membebankan seseorang melebihi kadar kemampuannya."

Sape tau kenapa kadang-kadang kita rasa ujian Allah itu adalah seberat-beratnya? Aku susah hati dan camcamerba. Aku tau setiap perkara ada hikmahnya. Tapi aku penat menunggu munculnya hikmah di sebalik kejadian yang berlaku. 

Korang tak paham?

Contoh : 
Setahun yang lepas, aku tertinggal beg dalam flight. Dalam beg tu ada 2000euro. Malangnya beg itu tidak dapat dikesan hingga kini dan pada masa itu, aku rasa semua orang di airport mengabaikan masalah ini. Malas nak layan, ikut prosedur bodoh dsb.

Jadi, adakah aku tidak cukup comel ketika itu? Atau penjelasanya aku memang bernasib malang? Aku tetap beriman kepada qada' dan qadar, tapi aku selalu rasa terkilan tertanya-tanya, kenapa benda ini jadi kat aku. Aku bukan anak orang kaya pun.

Semua orang dah termaktub rezeki Allah untuknya. Hanya bentuk penjelmaanya berlainan. Orang selalu cakap, kalau harta menggunung tapi hati tak tenang, tak aman bahagia jugak. Tapi daripada harta sejemput kuih buah melaka, hati sama naik porak-peranda, ya Allah...kurniakanlah aku satu hari di mana ade posmen ketuk pintu bagi parcel beg aku yang hilang dulu. Amin~

Sesiapa yang budiman di luar sana, aku tak kisah korang nak jadi anonymous, tapi tinggalkan sedikit mutiara kata sebab aku rasa dah lama aku tak mendengarnya. 



4 comments:

jera said...

moon, this post couldn't have come at a better time. aku rs bukn hg sorang kot rasa cmtu skrg ni. aku takdak mutiara kata utk dioffer yg boleh buat hg feel better sbb aku sndiri pon tgh tercari2 mutiara tu skrg ni.

one thing for sure is, datanglah masalah cmna utk buat kita rasa bumi ni dah terbelah dua pon, tp life still goes on. and it doesn't wait for anyone. so when all you gotta keep is strong, move along, move along, like i know you'll do.

(hg rs annoying dak lagu american-rejects tu? ;p tp lyrics dia so true kot)

*hugs*

Feezah Hanimoon said...

tym aku baca ayat yang move along move along tu, automatically dari nada biasa jadi lagu tu. betapa compute nya otak aku. haha.


tu lah...kena banyak bersabar, n try to get the best outcomes from whatever we have. jgn nk mengharap pada benda yang dah takda n hope benda datang magically one day.

setiap benda yang jadi ada hikmah. cuma kita tak nampak lagi. sementara nk tunggu nampak tu, kita susah hati bagai. bila dah nampak, baru in the end realize yg kita susah hati for nothing kan? haishh...

Feezah Hanimoon said...

lupa plak...XOXOXOXO ;P

Anonymous said...

Al-baqarah 216.

Hang in there moon, rezeki mai kot lain nant inshaAllah. :)