Aku tak paham

Ada dua benda yang aku tak paham sampai sekarang.

1. Kenapa kebanyakan orang target nak jadi government servant?
Mungkin aku masih tak nampak benefits jadi government servant ni. Sebab tu even sampai sekarang aku hanya target nak keje kat company swasta je. Sebab salary lagi tinggi. Aku nak jadi engineer yang bergaji tinggi. Mata duitan. Memang pon. Haha. Orang cakap keje kerajaan ada pencen. Fine. Dah tua-tua memang la dah dhaif sangat nak bekerja. Tapi aku rasa muda-muda ni lagi banyak aku nak pakai duit. Nak bagi kat mak ayah, nak bayar loan belajar, nak stabilkan family dan anak-anak and so on...Dah tua-tua nanti anak-anak aku la pulak bagi makan dan pakai kat aku. Ye tak? Family aku pon makin senang bila papa dah aktif dalam bisnes. Aku rasa salary government servant ni cukup-cukup makan je. Sebab belanja sekolah aku masa kecik-kecik memang cukup-cukup makan jugak. So ada kaitan kan? Kalau salary takat cukup-cukup makan, abis yang lain-lain tu tak cukup macam mana? I just don't get it. Tak pe la...maybe dah keje baru paham. Sekarang ni target aku nak grad, nak keje kat stabilized company then nak dapatkan title Ir. Aku belajar untuk menjadi jurutera, aku mesti jadi jurutera. Mesti!

2. Kenapa kebanyakan orang pandang doktor tu lagi suci murni dari profession lain?
Ni pon aku tak paham. Lecturer aku cakap doctors create problems. Engineers solve problems. Mau tak nye, kaki die sakit tapi sampai sekarang doktor tak dapat treat kaki die. Maybe duit dah beribu habis la kot. Well, doktor dikenali sebagai life saviours. Abis engineer yang siang malam tak tido pikir properties yang sesuai untuk buat jambatan tu ape kes? Engineers berusaha untuk mengelakkan kemalangan. Dah kemalangan baru la pegi kat doktor ye tak? Kalau seribu orang guna jambatan tu sehari, maka seribu nyawa jugak lah menjadi tanggungjawab engineers. But still ajal maut di tangan Tuhan. But the point is, sebelum pegi kat doktor, engineers dulu yang kena deal dengan benda-benda yang membahayakan nyawa ni. Then why every credit must go to the doctors? No offense. But since I was a child, my mum kept telling me to be a doctor. Until I got an A2 in Biology, then I was able to choose my preferable field. I am a soon-to-be engineer. Engineering  subjects are indeed as tough as those medical subjects. So people, don't be mean and lie to your child that doctors are the only noble people in the universe.


So itu sahaja yang aku tak paham setakat ni. No offense guys =)



5 comments:

Anonymous said...

hahaha. anyway masing-masing melengkapi keperluan dunia. chill ok

Asma Azizan said...

Haha moon tak abes2 x puas hati dgn doktor. Takpe moon nnti adik ko dh keje tgkla susah ke senang keje doktor. Lagi2 masa mula2. Engineer mungkin fikir siang malam tp doktor KERJA siang malam selalu jugak lebih 24h. Lgpun keje diorg deal directly dgn org ramai. Dh nmpk dpn mata mestila puji. Relax moon wlpn x dipuji melambung mcm doktor engineer ttp berbakti. Pahala still dapat.

Byk ke org yg target keje kerajaan? Jarang pulak aku dgr. Tp mmg ada la benefit dia. Keje lg secure susah nk kena buang, senang cuti, keje tak banyak, sng nk dpt pinjamam perumahan usw. Maybe utk setengah orang ni cukup utk compensate gaji yg x seberapa.

Feezah Hanimoon said...

repuzel...semua saling melengkapi. jadi credit harus dibahagi sama rata la. haha.

asmak...komen ang sungguh membuat aku insaf dan tacing. buat kerja kena ikhlas n x payah nk menunjuk2 kan. gila tacing smpai ke ulu hati. =)

CINTA UNTUK KITA said...

u r right dear.. i was student in mknikal engineering sjil kat poli dlu.. now i am working as account executive at private company with the salary straf dgn lulusan degree.. hehe :) mmg sdp, thats why i prefer plih swasta dr krjaan.. hmm bru nk msuk dua thun keje kat sini.. niat di hati nk jd engineer mmg still buak2.. skrg just cri duit n kmpul2 dlu, mybe d pnjgkn umo lpas kwin nk smbung stdi g nk kjr jd engineer!! :) good luck in your career ya..

Feezah Hanimoon said...

thanks for coming here...ur experience means a lot to others. u definitely know how to grab ur chance. and good luck for ur future planning =)