Aku tengok rancangan pendidikan



Petang tadi sebelum kuar jogging, aku layan National Geographic channel kat Astro. Aku khusyuk yang amat tengok I Didn't Know That. Kisahnya dua saintis gila-gila ni pegi siasat macam-macam perkara yang simple tapi mengaplikasikan konsep yang hebat. 


Contohnya,  hanya empat bateri AA diperlukan untuk angkat load 150kg apabila pakai elektromagnetik. Bullet train di China boleh bergerak selaju 500km/hr dengan konsep yang sama. Solero kat Genting tu pon pakai magnet somewhere along the height untuk suddenly slow kan solero tu after having free fall. Ni yang aku dapat tangkap sikit-sikit la dari cerita tu. 


Then die tunjukkan jugak pasal cat. Satu episod tu nak cerita pasal cat je. Benda macam simple, kita tengok cat pon tak bernafsu nak tanya lebih-lebih kan. Tapi tadi diorang tunjuk macam-macam. Fakta menarik yang aku tunggu-tunggu dari awal, hujung-hujung baru die nak cerita. 


Cuba teka, macam mana orang cat jambatan? Aku ingat canggih sangat la pkai mesin spray berkuasa tinggi. Rupanya manual je pakai tangan. Even bawah jambatan pon bersesak-sesak la naik bot sampai abis cat hujung ke hujung. 


Aku bukan cakap pasal jambatan nak masuk kampung tu. Ni suspension bridge yang panjangnya yang cecah 1.5km, lebar lebih 30m. Amik masa 3 tahun woo die cakap tadi. Gigih gila mengecat. Aku cat umah 3 hari pon macam kena karate je tulang tengkuk ni. Ini kan plak nak cat bawah jambatan?? Homaigod. 





George Washington Bridge from Wikipedia


3 tahun babe nak cat menatang ni? Tak boleh aku bayangkan, tapi dah terbukti ianya memang possible. 


Ada lagi satu fact menarik. Ni sebenarnya aku nak update kat Facebook. Tapi aku tak tau naper, Facebook tak bagi aku buat apa-apa. Tak boleh update apa-apa pon. Aku tekan 'post' takde mende jadik pon. Google cakap ade jgk orang yang mengalami problem yang sama dua hari lepas. So, takpe. Aku rileks dulu dari menghupdate. Bila aku finally nak share benda berguna ni la yang macam-macam plak halangan. Adoiyai..

Die nak kaji pasal airbag kete. Aku tengok video die buat eksperimen pon tetibe je dah membulat benda tu. Even dua orang saintis gila-gila tu pon cakap, "That was too fast! What happened?" Aku ni duk depan tv lagi la terkebil-kebil. Fokus sebab nak dengar diorang explain. 

Ni jawapannya. Btw, ni aku copy paste aje lah dari status tak jadi aku tu. Cakap omputeh sikit la noh. Hehe...


Do you know that an airbag takes only 35 miliseconds to come out out of no where in you car after it detects a sudden change in acceleration? Do you know that your eyes take 200 miliseconds to blink? Then do you know that you will miss the airbag coming out if you blink? Superb!


So, dah memang aku tengah terkebil-kebil pon. Jadi of course la airbag tu tetibe popup je. HaHa. Next time, jangan kejip mata. Jangan kejip mata okay!




2 comments:

Abdullah Zaini said...

Bagus2! masa tak terbuang kalo tgk cite dokumentari..byk info n ilmu yg dpt dikongsi n dipelajari..tapi kalo tgk cite korea???aptb!!

Feezah Hanimoon said...

tgk cite korea boleh belajar bahasa korea. dulu tgk cite cina dah pandai cakap cina woo. jgn main2. haha.