The power of doa

It's been a while....

Sekarang ni lepak-lepak kat rumah. Maklum la final dah abis. Jadual final sangat padat, jadi terpaksa memumiakan diri sementara waktu. Balik rumah sekali dalam satu sem. Betapa beruntungnya orang yang umah tak dekat sangat, tapi tak jauh sangat. Balik ritu singgah Sungai Petani dulu sebab papa pegi berkebun di sana. Papa cakap, mama memang rajin siram pokok bunga. Tapi bila siram, sekali ngan rumput tumbuh membesar dengan sihatnya. HaHa.

Papa cakap nak tumpang balik Perlis. Jauh nampaknya die booking teksi. Teksi dari Keyel tu. Bertolak malam, dah lalu depan istana negara, entah simpang mana yang aku terlepas, terus sesat sampai ke Kepong. Dari Kepong, tak jumpa plak tu Tol Sungai Buloh. Follow sighboard akhirnya lalu Gutrie dan kembali ke pangkal jalan. GPS phone pon cam takde function. Tensen aku.

Dah masuk highway, pecut laju sebab rasa dah lambat dari sepatutnya. Bergegar-gegar stereng kete sebab bawak 140km/hr. Nak jugak laju-laju. Kete tak la semenggah mana, tapi potong abis sanak-sedara Perodua. Masa syiok merempit kete tu tak dilupakan la baca doa. Sampai Changkat Jering, mata ngantuk gila...Kalau tak sedar-sedar diri bawak laju jugak ni alamatnya ke gaung la aku. Ok fine. Slow sikit sampai 110km/hr. Ikut peraturan ye.

Tetibe kete macam gerak makin slow. Ade road block rupenye kat Taiping. Aku follow belakang bas. Dalam hati memang bajet dah kene berenti tepi ni. Hulur lesen, dapat surat saman. Masa bawak laju tadi dah memang lantak la kalau kene saman. Tapi bila dah sampai masa nak kene saman, cuak tak hengat. 

Bila sampai turn aku, polis tu terpacak diam tengok-tengok buku je. Die tak hayunkan baton die pon suh ke tepi. Aku pon jalan la terus. Bila tengok cermin, satria belakang kene berenti. Rasa syukurnya ya Allah.....dipermudahkan urusan aku yang bermusafir untuk menjenguk mak ayah. Bila cerita kat diorang pon, diorang cakap aku dipelihara Allah. 

Mungkin masa die tembak tu aku dah slow down sebab ngantuk. Tapi Changkat Jering ngan Taiping bukan jauh mana pon. Time tu baru pukul 1.30 pagi. Kalau ikut lumrahnya, aku adalah makhluk berjaga malam. Tapi nak dijadikan cerita, alhamdulillah tak kena. Apa sangat yang aku buat sampai Allah nak pelihara. Hmm...pikir punya pikir. Maybe sebab aku berdoa. 

Allahumma yassir wala tu'assir. Bismillahi tawakkaltu 'alallah. Wa la haula wa la khuuwata lillahil 'aliyil azim.

Padahal doa tu baru je aku hafal dalam tiga hari lepas. Doa die senang, tapi sebab senang, aku selalu lupa. Macam nak hafal surah Yassin la...selalu sangat baca, bila nak hafal betul-betul, lebih susah dari nak hafal surah lain yang kita start from zero. A friend said, orang selalu malas berdoa padahal nak doa ni free. Kita selalu suruh orang doakan untuk kita, tapi sebenarnya bukan sebab malas, tapi kononnya lagi banyak yang berdoa, lagi senang dimakbulkan. 

Mata memang mengantuk masa drive hari tu. Sampai ke sudah la mengantuknya. Terlelap banyak kali tapi seb baik kejap-kejap je, plus time tu jalan straight. Papa pesan, kalau ngantuk, berenti tido. Tapi takut la sampai ke tengah hari plak aku terlajak. 

Jadi, walaupon macam small matter je ape yang aku crita ni, sape lagi yang bagi pertolongan kat aku melainkan Dia. Takkan semangat bukit-bukau dan gunung-ganang kot kn. Ape pon, amalkan la sebab walaupon kerdilnya kita rasa, tapi kita tetap layak untuk memohon pertolongan dari-Nya. Allah bersifat Maha Pemurah dan dia akan bagi apa sahaja benda baik yang kita minta. It is just a matter of time =)



2 comments:

Abdullah Zaini said...

(^_^)
Alhamdulillah

Feezah Hanimoon said...

(@_@)
Semoga dipermudahkan jalannya....