Tak cakap pon.....korang yang rasa sendiri.








Seriously, aku amik kat Facebook je gambar ni. Ada member share. Aku bukan nak bagi ceramah satu round lagi pasal ni sebab semua orang pon dah paham kan. Just aku rasa ada benda patut aku cakap pasal ni. Kalau tak cakap, mesti aku asik terpikir sepanjang malam.

Aku pelik kenapa ramai orang cipta ayat-ayat macam ni untuk dijadikan satu statement. Aku rasa ramai je yang frust sebab tak couple or tak ada teman tapi mesra or tak ada ikan besar kecik or something like that. Tapi statement ni macam nak cakap semua orang tak couple dalam otak diorang ade thought macam ni. Aku yang sekarang sedang ber'couple' ni bermula dengan tak couple jugak. So, aku tau la perasaan tu macam mana. Manusia biasa, walau macam mana sekalipon nak elak, mesti ada kalanya kita pikir bukan-bukan. 

Normally kita mesti ada crush kat somebody. Tak kisah la schoolmates ke, jiran selang sebuah rumah ke, tapi for sure lah selalunya ada. Pastu kita tak nak orang tu tahu kita crush kat dia sebab kalau dia tau ang dia buat dono, maksudnya dah kena reject. So sedikit sebanyak, statement ni walaupon bagus, tapi indeed tak mewakili semua orang. 

Bila keluar statement2 gini, aku rasa macam instead of diorang sedapkan hati yang tak couple yang memang trang tang tang takde dosa-dosa berkaitan tu, asal tak invest dalam mengajak orang yang couple ni menjadi lebih baik? Salahkah bila kita fall in love for each other and decide untuk declare something? Aku rasa takde pon orang cakap orang yang couple ni tak laku. Just diorang sendiri yang nak emphasize this fact and put a reason behind it. Pastu nak say it out loud untuk yakin kan diri sendiri that this is the truth, this is the truth. 

Talking about relationship yang halal, aku sendiri bukan nak sangat couple 5 or 6 tahun ni. Bila aku tengok pics wedding kengkawan, takde la aku tension mana pon. Just wish them a great life ahead and I know that someday, I will have my wedding album too. Tapi bila mention pasal relationship yang halal ni, macam tempias plak kat aku. Or maybe ada orang lain yang berperasaan macam aku. Sape tak nak kawen huh? Aku rasa ayat-ayat tu macam nak cakap orang yang couple ni sengaja nak tambah dosa kering dan tak nak menghalalkan hubungan. 

Kita sendiri je akan rasa diri kita tak laku. Takde orang even bisik kat telinga kau pon yang kau tak laku. Jadi ape point nak create slogan-slogan cenggini. Seriously, rasa macam terhina sangat. Ha...kan dah keluar dah point utama aku. Guys, stop la doing this. For sure memang aku sikit pon tak cakap kau tak laku. Adik aku pon tak couple. Tapi aku tak ada negative thoughts pon kat dia. 

So, jangan la tertekan babe sampai macam sajer je nak bakar-bakar. Takkan kau expect aku break up on the dot lepas baca slogan-slogan gini semata-mata untuk dapat title bagus tu. Aku suggest kalau nak berdakwah tu, bagi tips nak cakap kat mak ayah macam mana nak kawen time belajar, or tips celah mana nak korek duit nak buat kenduri-kendara semua tu. Fine la kalau kau cakap orang couple ni banyak maksiat. Then help us to overcome this. 

Sekali lagi, apa motif kau sebar benda-benda gini selain nak sedapkan hati sendiri? Sedangkan yang lebih memerlukan bantuan adalah orang yang ber'couple', yang memang nak kawen, tapi banyak halangan. Bukan nak mintak bantuan zahir pon. Just another motivation for us to build the strength and aim for redha Allah. Orang yang tak couple ni InsyaAllah memang Allah redha dah. 

Ntah la....aku pon makin lama makin kusut kepala.
.
.
.
.
.
.
update: Tracker aku ada detect orang google 'single itu menyakitkan' and end up kat blog aku. At least one person agree with me that sometimes our brains have that thought. Maybe I should share the pic to his/her Facebook so that he/she can be in piece.


6 comments:

Abdullah Zaini said...

ayat ini bukan satu statement..itu satu persoalan..ada tanda soal di penghujung ayat..

jangan memperkecilkan pandangan org lain..setiap org mempunyai buah fikiran n pndpt masing2..

kenapa anggap ayat tu nk bakar2 n sedapkan hati sendiri? padahal ayat itu sendiri ada benarnya

kalau kita sendiri x mampu nak berdakwah, x perlu kita nk kondem org yg nk berdakwah..

belajar memahami dan menghormati pendapat n pandangan org lain..itu yg sebaiknya...

x semua yg kita fikirkan itu betul..n x semua pendapat org yg berlainan dgn kita itu salah

(^_^)

Feezah Hanimoon said...

saya nk tnya, statement ni ditujukan kepada siapa, dlm erti kata lain nak berdakwah kepada siapa? tak pernah ada isu pon antara orang yang kapel or tak. kalau kapel, kapel lah. kalau tak, takde orang ckp pape pon.

then apa orang tu expect bila orang baca? kalau yang tak kapel, sejuk hati. kalau kapel, trus break? baca ayat kt post. yang perlu didakwah ni orang yg kapel. semua org cakap elok nikah. tp takde orang pon cakap caranya. kita sendiri pon lalui jalan yang susah.

bila saya tanya, ade ke orang cakap orang yang tak kapel ni tak laku? takde sorang pon jawab. jadi mana timbul isu tak laku ni melainkan diri sendiri yang rasa macam tu.

kita pon dulu bermula dengan tak kapel. memang ade je yang tolak benda2 kapel ni. that's why saya cakap kadang2 otak ni memikir. syaitan kan kejenye membisik.

macam orang cakap bercinta lepas kahwin tu better dari sebelum kahwin. kita ada pilihan ke? kita ada pilihan utk menjaga diri sendiri, tapi bukan menolak perasaan tu. mak ayah pon bukan nak sangat carikan pasangan untuk anak diorang. sebab tu dah tak dapat baru diorang carikan.

seriously tak paham, yang timbulkan isu2 pasal orang single ni ialah statement2 mcm ni. daripada orang tak terpikir, lepas baca terpikir. once again, kalau yg single baca ok lah. tp apa yg org tu expect bila yang kapel2 ni baca? nak timbulkan rasa menyesal sebab kapel and the break? or nak suh cepat2 kawin lari kat siam? or what?

nak single, dah terkapel. nak halalkan, ape pon takde. so cmne? ape pon tak bleh.

Anonymous said...

Tak faham, what is the definition of couple?

Dalam kalangan org marah2 pasal couple ni, takde lagi yang jumpa tepi jalan terus bersepakat nak akad nikah. At least kene tanya jugak sedikit sebanyak butiran diri


Isn't this ber"couple"?

adham said...

Tak faham, apa yg dimaksudkan bercouple ni?

Even dlm kalangan org yg 'anti-couple', takde pula yg jumpa sesiapa tepi jalan, terus bersepakat utk akad nikah hari tu jugak. Mest la nak kene tanya butiran diri/ id ke apa.

Isn't that ber"couple"?

adham said...

Btw camne nak track org dtg ke blog? Camna nak tau die type dkt google lps tu sesat ke blog kitq?

Feezah Hanimoon said...

dehe...pakai tracker statcounter. follow je steps beginner tu. haha.

aku pernah blog pasal isu tu dehe. kalau x silap ade pasal bercinta lepas kahwin tu. aku pon timbulkan isu even taaruf tu pon mcm ala2 couple. kawan aku yg family matching pon die ckp ade je kenal2 hati budi b4 nikah. aku rasa istilah yang betul, semua org sambung bercinta lepas kawin kan? cuma sebelum kawin tu bercinta lama ke kejap. tu je....