sAmAn-MeNyAmAn SeSaMa UmMaH

Sila baca sini dahulu untuk mendapat flow entry kali ini.

Ini hanyalah pendapat persendirian. Jangan ngada2 nk saman aku plak k.

Generally, sekarang ni mmg banyak kes saman2 ni. Segala benda nk saman. Mungkin aku tak mengenali family berkenaan. Tapi sekali imbas, artikel tu tulis mcm budak umo 3 tahun tu je yg pg failkan kes tu. Aku dh bayang mcm mana budak tu jalan tatih2 pg masuk pejabat mahkamah. Seperti diduga, bapak dia la punye keje ni. Baru la logik ckt critanya. Mne tau kot die dukong anak die tu masuk mahkamah. Mungkin bapak dia ni somebody la kan? Kalo aku la yg kene simbah ngn tomyam tu, mintak tanggung kos perubatan sudah. Nak saman2 ni, kene ada modal sendiri dulu. Untung2 dapat blik. Tak untung lebur je bayar peguam.

Tapi tgk fenomena sekarang ni, org sanggup naik turun mahkamah semata-mata nk saman benda2 yg simple. Macam kenalan aku sendiri, accident ckt ja. Patah la tangan tu dan calar2 badan. Tapi agak2 la nk saman pon. KOS PERUBATAN+GAJI SEBULAN BERKERJA+KOS BAIKI MOTOR+KOS BAJU KURUNG (RM200). Tipu lah baju kurung dia tu smpai RM200. Kain 4 meter kat kedai je tu. Ni aku dgr die nk menyambung saman lg. Saman ape ntah. Ritu dh dapat RM16000. Tak cukup lagi ke makcik oi... Suka hati lah.

Tapi org cakap, kalo tak kene batang hidung sendiri mne la nak tau penderitaan diorang kan. Ada 1 kes makcik ni kene HIV sebab hospital bg darah salah. Yg ni aku rasa logik la nk saman. Kalo tak silap, hospital tu kene tanggung segala kos perubatan seumur hidup makcik tu. Salah hospital tu la sebab tak uji darah tu betul2 or tabung darah negara what-so-ever. Ni dikira kecuaian besar. Jangan pasni hospital tu sabotaj makcik tu sebab nk jimatkan kos sudah. Sabar ye makcik..

Eh, Asar dah masuk. Nk solat dulu. Tata~



2 comments:

Mr. D said...

kad dah dpt..yeay!mekasih~

Feezah Hanimoon said...

yeay! alhamdulillah smpai jgk kat b.ske x? msti la ske kan kan? hehe.

eh,x kne ngn topik pon. haha;)