Dear my future mother in law

Kepada bakal mak mentuaku yang kini berada di rumah, moga sentiasa sihat hendaknya.

Makcik,

Ketahuilah saya menulis surat ini dengan gigihnya di malam-malam buta walaupon saya tau makcik takkan baca. Sekarang anak makcik berada nun jauh di Kelantan-Terengganu. Anak makcik ni pon gigih bekerja. Saya tahu anak makcik sudah terbiasa dengan hidup yang penuh kerajinan. Bila cuti sekolah mesti buat part time. Saya kagum dengan life style macam tu. Tak menyusahkan mak bapak macam saya.

Sudah hampir 3 bulan kami jarang berjumpa. Dulu anak makcik balik 3 minggu sekali. Tapi kali ni bos suruh habiskan kerja baru balik. Sebab dah nak masuk bulan puasa, jadi bos nak siap sebanyak mungkin supaya nanti time puasa takde la anak makcik lemah lutut sangat. Kalau bos die tak nak bayar gaji lebih, makcik jangan risau. Saya tulis surat layang panjang-panjang then pos dalam sampul beracun. Anak makcik keje teruk-teruk nak bagi bos pegi Europe, kalau die buat dajal kat anak makcik, saya tak boleh maafkan.

Tapikan makcik, saya hari-hari teringat dia. Malam-malam sebelum tido anak makcik mesti kol. Makcik jangan kecik hati ye kalau dia tak kol makcik hari-hari. Masa koling-koling tu mesti kitorang sembang kan. So kitorang sembang la pasal apa hot story of the day. Haishh...rindunya. Makcik rindu anak makcik tak? Mesti la kan? Mak ayah saya pon rindu kat saya. So next week saya balik kampung untuk makan durian. Jadi makcik jangan risau kalau anak makcik tak nak habiskan durian kat kebun makcik. Sebab bakal menantu makcik ni kuat mencekik durian.

Makcik jangan pikir saya kuat makan plak. Saya on diet tau skarang. Next time makcik jumpa saya mesti cun lah. Terjatuh jaw makcik nanti. HaHa. Pandai tak saya buat lawak? Sorry makcik, saya memang macam ni. Makcik jangan risau, saya gila macam ni pon tapi tetap menghormati orang tua. 

OK, saya dah nak masuk main part tulis surat ni. Saya sebenarnya nak ucapkan terima kasih sebab makcik ada anak yang begitu mengambil berat kat saya. Sejak ada die, saya tak payah pening-pening lagi pikir pasal hidup. Tapi saya tau, sejak ada saya, hidup die bertambah pening dan bercelaru. Sebabnya saya ni memang macam mood melantun-lantun. Anak makcik sabar je lah. Dah la penyabar, gentleman plak tu. Haishh...mau saya tak cair pada hari pertama jumpa. 

Anak makcik jaga saya dengan baik sekali. Nak lintas jalan sambil tutup mata pon tade hal. Sebab mesti die pimpin sampai seberang. Sweet kan? HeHe. Pendek kata, die memang the bomb. Dah hampir 5 tahun kitorang kapel, tapi perasaan masih sama. Jadi, harap-harap jadi lah saya anak menantu makcik. Walaupon selalu kadang-kadang saya nampak ada mamat best kat Uniten, tapi saya tahu yang diorang hanya 1/100 best dari anak makcik. Betul, tak tipu! 

Penutupnya, saya betul-betul bertuah dapat kenal anak makcik. Cop! Makcik rasa tak yang saya tulis surat ni sangat melalut-lalut dan tade motif? Hmm...Takpe, dah nak abis pon. Makcik, saya rindu tahap cipan kat anak makcik. Anak makcik pon cakap benda yang sama. Tapi apakan daya, kitorang harus redha dan menunggu saat reunion dengan sabar. Sekarang saya dah matang. Jadi saya takkan buat perangai ikut kepala sendiri. Sebab of course la anak makcik pon ada kepala jugak. Jadi saya akan menjadi seorang yang understanding. Saya tahu anak makcik sekarang ni tengah stress dan sengal-sengal badan. Kesian tau.

Hmm...k lah, penutup pon dah abis. Tolong la makcik jangan baca surat ni. Mampus saya kalau makcik baca. Sia-sia je saya control ayu depan makcik. Makcik jangan baca tau. 

Sekian, terima kasih.



5 comments:

Anonymous said...

eh dah 3 bulan ke ? rasa baru ritu angpa pi ngedate.

Sabaq la na, sayang anak tangan-tangankan, sayang isteri (bakal isteri also can one) tinggal-tinggalkan. :)

jera said...

hahahah surat ni memang the bomb.

Feezah Hanimoon said...

weh cik anon, sepangjang sem ni la...ni pon dh dekat sebulan x dating2. haishh..

jera, kalau makcik tu baca sesungguh, aku yg kena bomb. gagagaga

Abdullah Zaini said...

kesimpulan dari apa yg tersimpul ialah awk rindu sy..

sy rindu awk jugak!

Feezah Hanimoon said...

yeah...itu yang kita mauuuuuu!!!! ^0^