Weekend Moon

Dulu aku tak mahir nak bawak kete. So pegi memana pon Mr. D yang drive. Sekarang dah boleh drive, bila mintak nak drive Mr. D tak bagi. Die cakap tak nak bergantung nyawa kat aku. Cis! Memandang rendah kebolehan perempuan. Everybody can do maa....

Tiap-tiap kali aku mintak, sebab tengok die letih kan, mesti tak dapat punye lah. Bila tak mintak dapat plak. HaHa. Ape daa... aku plak baru nak lelap.
Hmm...tapi aku baru paham. Rupanya susah bila orang bergantung nyawa kat kita. Setiap saat driver harus hati-hati kat jalan raya sebab yang kita bawak tu bukan anak kucing. Tapi anak orang yang ada mak ayah. Kalau eksiden, ditakdirkan Allah meninggal plak anak orang, mesti orang salahkan driver. Or at least tanya soalan berbakul-bakul. Kalau driver yang jalan, takde nye orang nak bising. 

Dan para penumpang kete semua, sila lah consider driver yang sedaya-upaya nak elak malang tak berbau ni. Kete rosak kita baiki, tiap-tiap 5000km kita service, polis saman kita bayar demi nak memastikan kete tu bila nak pakai boleh jalan. Sikit pon tak mintak orang lain. Ikhlas pon ada tahap jugak. Bila dah menyusahkan, ade yang kena jalan kaki plak. 

Tadi kan, aku kena saman...kesalahan mandatori plak tu. Takde kompaun. Jeng Jeng Jeng!!! Aku ngan bodohnya tak nampak lampu traffic light ade kat depan tu. Ntah mana aku tengok. Kalau hijau tak pe lagi. Sekali MERAH. Plus aku sedar lampu tu merah dalam 5 meter nak sampai. Then nak dijadikan berganda malang nasib aku, ade plak polis trafik baru nak gerak dari simpang sebelah tu. Haishh... Dengan kelajuan 80km/h, korang rasa aku sempat brake tak? Tapi aku dah bajet la takkan eksiden, sebab polis tu cakap die pon sengaja jalan lambat sebab dah nampak kete aku macam dibawak oleh orang gila.

At last die bagi lampu, aku pon benti dan bukak cermin sambil senyum. Dalam hati, alhamdulillah tak eksiden. Terselamat semua anak orang. Siap sembang-sembang ngn pak polisi tu. Die menjalankan tugas je pon. Nak marah wat pe kan. Sabar dan terus bersabar. Nak setel gi bayar je la RM300 tu. 

Balik rumah tension. Tension sebab ape ntah. Semua selamat yang penting. Kaki tangan semua cukup. 

But why does it feels so bad? Mr. D cakap jangan risau, awak dapat pahala banyak. Hmm...still feeling so bad >.<


7 comments:

jera said...

moon, nasib baik hg ok. biasala tu, rs cmtu, sbb tiba2 hilang 300 kn. hg pikiq duit bleh car weh, nyawa, kaki, tgn suma haa.. iA tomorrow you'll be feeling a bit better ;) take care! bwk keta pasni jgn daydream cek!

Feezah Hanimoon said...

owh jera....precious words from precious friend >.<

bak kata ayah aku, bayaq ja la...tapi pasni jimat2. deym. ni baru awal bulan kot.

btw, adik aku datang bas malam ni. dia bawak pandora bag yang ang bagi beserta isi dia. x sabaq. hehe..

Abdullah Zaini said...

(^^,)

Abdullah Zaini said...

Hepi besday shayang~ angka 24 yang membawa pengertian umur..semoga pemikiran dan perlakuan sentiasa di jalan yang diredhaiNya..

Feezah Hanimoon said...

amin....

semoga jodoh dipanjangkan hingga ke akhir hayat ;p

Aleen Aiden said...

hee.teringat plak ke ex-bf dlu.pelik pasal apela die bawak kete slow kemaen.rupanye2 sbb die bawak anak org,kenela hati2..hu3

Feezah Hanimoon said...

betul3...bawak diri sendiri pon kena hati2. bawak anak orang lagi la patut berhati2 kan. hehe