Famous Amos Chocolate Chip Cookies

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Hari ni terasa hidup sungguh bermakna kerana aku kembali membuat kuih. Walaupon tulang belakang rasa sengal-sengal, tapi boleh la membuahkan hasil jugak. Semalam aku google resepi dan terjumpa satu yang di-claimed kan sebagai resepi original Famous Amos Chocolate Chip Cookies. Tak tau lah betul or tak. Tapi no harm cuba. Tengok komen kat bawah pon macam banyak yang cakap sedap, 90% menghampiri Famous Amos punya. Aku follow sejibik resipi ni. Untuk makan cikai-cikai kat rumah, better separuhkan semua sukatan. Boleh dapat 1 tin Dumex 2kg.


Bahan-bahan:

2 cups of butter
4 cups of flour
2 tsp of baking soda
2 cups of granulated sugar
2 cups of brown sugar
5 cups of blended oatmeal (measure the oatmeal and blend to a fine powder) or can be substitute with desiccated coconut
680 grams of chocolate chips
1 tsp of salts
510 grams of Cadburry bar (grated)
4 eggs
2 tsp. of baking powder
3 cups of chopped nuts (your choice, favourable pecans)
2 tsp of Vanilla



Sekarang, takat tenung-tenung je bahan die ni tak menjadi kuih korang. Cenggini nak buat die. Aku takde hand mixer pon. So sesaper yang ada tenaga batin terpendam tu dialu-alukan mencuba. Famous Amos 100 gram dah RM 9. Kalau beli barang-barang ni kat Yummies, modal dalam RM20++ dah boleh dapat banyak =)

Cara-cara membuat:


Pukul butter, gula putih dan gula perang sampai kembang. Sesaper yang follow aku pakai senduk kayu je, sila lah guna kekuatan kaki untuk memegang mangkuk besar ni dan gunakan kedua belah tangan anda untuk memutar. Kalau butter campur gula putih je, suppose bila dah kembang die jadi warna putih. Hmm...campur skali gula merah ni aku rasa dia jadi kaler light yellow. Alaaa...nanti korang buat, korang tengok pon dah tau die kembang bam bam dah.





Campurkan telur dan esen vanilla. Suppose kaler die berubah menjadi lebih kuning dan adunan menjadi cair sket. Aku tak sure plak pantang-larang nak letak telur ni. Aku pecah je semua dalam satu mangkuk then tuang. Aku buat half adunan je. 



Kemudian masukkan tepung, oat atau kelapa parut, garam, baking powder dan baking soda. Abaikan yang hitam-hitam tu. Al-kisahnye aku terlupa nak ambik gambau lepas gaul-gaul semua bahan tu dengan sebati. Teksture die akan jadi kasar sket sebab ade aku pakai kelapa parut. Ade je oat kat Yummies, tapi aku memang pemalas nak blend kering oat tu. Tapi resepi asal pakai oat ye. Rajin-rajin kan lah diri korang untuk blend oat tu. Alaaa..senang je, bukan blend pakai gigi pon.



Kemudian baru lah masukkan chocolate chips dan Cadburry. Carburry tu parut ye. Bukan cairkan. Aku takde tempat parut tu. So aku hiris-hiris je pakai pisau. Dah namanya pemalas, kasar je aku potong. Lagi halus lagi better. Sebab Cadburry tu takkan fully cair masa bake. So kalau gedabak sangat, liat nanti cookies korang.



Dan ini lah hasilnya lepas gaul-gaul semua bahan dengan sebati. Oh ye...teksture die memang lembik ek. Jangan memandai nak tambah tepung. Yakin lah ape yang anda buat tu betul. Die memang sejak azali begini.



Ok, untuk letak dalam loyang bakar, pakai dua sudu kecik untuk gentel-gentel sama saiz. Actually, nak pakai tangan pon boleh. Tapi kalau tak nak serabut, pakai la sudu macam aku buat ni. Sekarang aku dah paham kenapa bentuk Famous Amos tak simetri. Memang cenggini lah yang aku dapat. Jarak antara cookies ni 2 inches ok. Sebab die bapak la mengembang tym baking. 


Dan lagi satu nak kene achtung, saiz sebijik cookies dalam loyang ini ialah 50sen syiling. Bila aku try buat kecik-kecik, hangus dowh. Tapi kalau korang pandai adjust masa dan temperature tak pe la. Untuk bakar dalam suhu 190 degree C selama 10 minit, buat besar-besar ye.  Dan jangan penyetkan die. Sebab nanti korang punye kuih nipis sangat plak.




So lepas kuar over, ini lah rupanya. Aku tau langsung tak serupa dengan Famous Amos.  Kaler plak lain-lain version. Berdasarkan pengalaman buat ni tadi, maybe sebab saiz aku gentel yang tak consistent. So ingat, Kalau terlebih besar, tak masak. Kalau halus sangat, hangus hitam. 3 tray aku buang sebab ala-ala nigga gitu. HaHa. 




Pengajaran yang aku dapat, patut la mahal beli kat kedai. Untuk half dough ni pon pakai satu setengah bar Cadburry chocs. Kalau korang nak substitute coklat masakan cikai-cikai, aku tak jamin ye. 

Chocolate chips aku pakai tak cukup sebenarnya. Plus aku cari pecans kat Yummies takde. Tak berani nak cuba nut lain. Tapi suka hati korang la nak letak ape pon. Cosmetic je tu. Hmm...itu saje kot. Sape berminat nak try, selamat mencuba =)





4 comments:

adham said...

rajin nya mun

Feezah Hanimoon said...

baru tau ke dehe?? haha

Abdullah Zaini said...

tinggalkan utk den sket..

Feezah Hanimoon said...

baik lah..tak pon den buat yang lagi sedap untuk awak =)