Love the way you lie

Assalamualaikum dan salam sejahtera.



Hari ini adalah hari yang baik kerana aku rajin nak karang entry. Dan isu kali ini adalah berkaitan dengan kepercayaan antara satu sama lain dalam relationship. Dalam setiap relationship, kita sentiasa trust partner kita yang dia akan sentiasa jujur dengan kita. Tak kisah lah dalam apa situasi sekalipon, buruk atau baik, kita harap partner kita jujur. Bila ditanya, sentiasa memberi jawapan yang benar dan tidak putar-belit.

Namun adakalanya kita rasa ada sesetengah perkara yang tak perlu untuk diberitahu dengan alasan untuk menjaga hati. Contohnya kita keluar weekend dengan lelaki lain atau main mesej dengan lelaki lain ataupon kita gayut sampai subuh dengan lelaki lain. 

Kebiasaannya perkara yang paling kita tak nak beritahu partner kita adalah berkaitan lelaki lain. Ini daripada sudut pandangan perempuan lah. Sebabnya hanya satu. Kita tak nak melukakan hati orang yang kita sayang namun kita sendiri tak nak hentikan benda-benda yang kita buat kat belakang tu.

Langit tak selalunya cerah. Semua yang kita simpan dalam-dalam tu akan terkantoi jugak. Dan tahukah anda, jika partner kita mengetahui perkara itu bukan dari mulut kita sendiri, hatinya akan terluka 1000 kali ganda berbanding jika kita mengaku awal-awal. 

Apatah lagi jika partner kita sengaja ingin menguji kejujuran kita dengan menanyakan soalan pelik secara tetiba, dan kita memilih untuk menipu demi menjaga rahsia yang tersembunyi, maka hatinya akan rabak 1000 kali ganda lagi. Wait a minute!! Do you expect he will chill after hearing all those craps....


when he actually knows that you are spitting lies?

Dan lepas kita tau yang kita dah kantoi, tidak kah kita rasa seperti mau membaling handphone ke dinding atau nak terjun sungai? Bukan sebab marah..tapi sebab malu dan rasa bersalah yang amat. 

Setelah bermain kayu tiga sekian lama, jangan lah kita expect semua nya kembali normal dalam masa sehari. We owe them a long explaination. Kita hendaklah tidak menjadi pengecut dan lari setelah memperkotak-katikkan anak orang. Walaupon masih rasa berat, kita hendaklah sehabis jujur menjelaskan penipuan kita dari mula sampai akhir. Dan kita jangan expect apa yang kita jelaskan tu dah cukup.

Once a guy had said this to me, 


I caught you in a lie, now it makes me questioning everything you say.


Dan mengikut pengalaman, jika alasan kita menipu adalah untuk menjaga hati, lagi la nampak yang sebenarnya kita tiada niat untuk berhenti main kayu tiga. Walaupon sebenarnya kita hanya lah berkawan-kawan secara liar, namun sesuatu perkara itu menjadi salah bila kita menjadikan ianya rahsia. Of course la kita rahsiakan benda tu sebab kita tau benda tu tak patut buat kan?


Dan satu isu lagi, kita selalu rasa kita bukan menipu, cuma tak cakap. Ini juga salah satu ayat femes para pendusta bijak. Kita tak cakap sebab kita nak simpan rahsia yang minggu lepas kita date dengan ex-schoolmate what so ever, which means kita sedang menipu la jugak kan? So, I don't see any difference here. 

Perasaan setelah kantoi sangat dasyat. Kita akan jadi speechless yang amat sebab mulut ni rasa berat nak mengucapkan setiap kesalahan yang kita dah buat. Sesetengah relationship gagal diselamatkan lepas kantoi ni. 

Namun ada juga relationship yang berjaya diselamatkan. Caranya nampak mudah tapi susah. Kita berjanji untuk takkan ulang lagi dan lepas ni akan sentiasa jujur. Tapi sekuat mana kita untuk memegang janji tu? Dan kita akan mula pikir banyak kali dan mungkin mengulangi cycle yang sama.

Walaubagaimanapon, bak kata omputeh, lightning don't strike the same place twice. Kali pertama, rasa cinta masih utuh. Namun kali kedua mungkin tidak lagi. 


Jadi pendapat aku, selepas kita come clean dengan semuanya, kita mesti berubah sementara diberi peluang. Kita pon tak suka kalau orang tipu kita kan? Kalau partner kita menipu, belum tentu kita boleh bagi peluang yang sama macam yang kita dapat kan? 

But then, do you know why people cheat and lie?

To start all over again, don't cling to the past. Man makes mistakes. But there's always a way to correct our mistakes. 


Get over with regrets because it takes you to no where. The present time is more important since future is not us to see, Que Sera Sera. 




4 comments:

Feezah Hanimoon said...

senyum memanjang...kiut la tu? huh.

adham said...

Mmh kalo aku, i'll stay clear from doing thing that my partner don like or inform her directly my intention

Anonymous said...

haha..adham, it's hard to do that when there are too many people around you..sometimes you will involve with that 'scandalous' thing..just either realize it or not..

Feezah Hanimoon said...

it happens...qalbu kan berubah-ubah. we say that straight line is better. but the hearts always choose the unpredictable path no matter how hard we say no.