Trauma zaman sekolah

Sape takut nak pegi jumpa doktor gigi?

AKU! Homai...dah lalu sebelas kali depan klinik gigi pon belum tentu aku confident nak masuk. Ini semua berpunca dari pengalaman tak berapa nak pahit di zaman sekolah dulu. Sebenarnya aku takut rasa ngilu-ngilu masa dia nak bersihkan gigi tu. Tak kisah la dia guna angin ke air ke, ngilu tu aku rasa sampai  ke lapisan gusi yang ke lapan! 

Sekarang ni gigi takde la masalah besar. Just orang asik sebut-sebut scaling ni aku teringin jugak la nak mencuba. Benefits dia memang tok sah citer la kan. Bagi la sembilan pon, tapi seram tu tetap ada. Bila aku tanya sakit ke tak, diorang pon bercerita la macam mana doktor buat. Tapi yang aku bayangkan memang ngeri-ngeri belaka.

Last sekali aku pegi jumpa dentist masa kat Jemen dulu. Time tu ada insurans. So daripada membazir bayar insuran monthly, kitorang ramai-ramai decide nak pegi dentist. Itu pon orang lain pegi dulu. Pas aku interbiu-interbiu, baru tok guru mai. Haha. Kat Jemen pakai bius. Doktor cucuk gusi dengan syringe yang bapak besar, pastu kau akan rasa kebas sampai nak bukak mulut sendiri pon tak upaya. So doktor akan letak alat untuk mulut kau stay nganga. 

Plus kau tak yah kejap-kejap bangun ludah. Ada nurse cun yang akan pegang alat penyedut air liur. Pastu doktor tu akan buat suka hati kat mulut kau tanpa belas kasihan. Gerudi ke hape ke, kau just akan rasa gegar je. Takkan sakit langsung!

Kat sini, even kat tempat swasta yang mahal pon aku tak sure sakit tu ada ke tak. Tapi kalau aku tak try mana nak tau kan. Cuma nak try tu seram sejuk. Dulu masa sekolah, saper kena panggil time kelas beserta kad hijau tu, mula lah langkah dihayun longlai. Bila dah abis, bila nurse suruh panggil kawan lain beserta kad hijau mereka, berdesup aku sampai kelas. Haha. Tak sabar nak kenakan orang lain plak =D

Well, aku kena jugak pegi. Salah satu persediaan pengantin nanti ialah pegi dentist. Kalau pegi lewat, kalau ada prob, tak sempat plak nak touch up dah. Naik sem ni aku bertekad nak pegi kat Lita Alis sebelah umah tu. Tempat mahal mesti tak sakit kan? Hopefully....



2 comments:

Anonymous said...

hahaha. aku buat gigi depan tampal versi murah sakit ouh

Feezah Hanimoon said...

see....memang seram nak jumpa dentist.dah baring atas kerusi tu memang tak boleh nak patah balik dah =(